Testikeltacos!

Det står fredagsmys på kvällens schema för många av oss och den mest klassiska rätten vid ett sådant tillfälle måste väl ändå vara tacos? Ikväll tycker jag du ska överraska där hemma med en kär gammal klassiker, fast med en kul twist - nämligen att använda fårtestikel som protein. Jag kom över de gyllene bollarna efter att jag vandrat runt i Saluhallen. Jag har skrivit det förr, jag älskar att gå och titta på maten där - och man bör ju prova på att laga rätter med de mindre "attraktiva" ingredienserna när tillfälle ges. Det är väldigt billigt men framförallt är det väl jäkla bra att försöka äta så mycket som möjligt på djuret om man nu ska äta kött.
 
Förra gången blev jag kär i de små grisaknorrarna och denna gången fick fårtestiklarna mig på fall. Nu med facit (dvs recepten) i hand väljer jag testikel framför knorr alla dar i veckan. Det är enklare att laga, festligare att laga, det går mycket snabbare (kan vara fördel ibland), har en skojsigare konstistens (jag hatar när man måste gnaga saker från ben och brosk) och är enligt mig mycket godare. 
 
Man ska ju rensa testiklarna, vi la upp en film på det igår om du missade. Fasiken vilken go känsla det var att rensa dem, lite som att klämma finnar. Och vem kunde tro att i första snittet man tar i testikeln så tittar en snippa ut! Nu blir alla helt "Hur i hela friden tror hon att en snippa ser ut egentligen...", men kolla själv då i filmen! 
Mumsfillibäbä!
 
Tid
1.5 timme
 
Ingredienser
Fårtestiklar (jag använde mig av 2 st som mättade mig mer än tillbrääkligt)
Tacokrydda
Olja
Tacoskal
Gurka
Rödlök
Paprika
Majs
Riven ost
Jalapeno
Sallad
Tomat
Guacamole (Dan gjorde den, recept finns i mitt mer traditionella tacorecept
Salsa
Och annat smarrigt
 
Gör såhär
Jag visste varken hur testikel ska smaka, hur den ska se ut och framförallt inte hur den tillagas. Men tror nog jag fick till den himla bra genom att först då rensa testiklarna (se filmen). Skölj av kulorna ordentligt och dela dem i något mindre bitar. Eller ja, det beror väl på hur välhängd fåret var, kanske det inte behövs. Men en av kulorna jag köpte var helt jäkla enorm.
 
Lägg testikelbitarna i kannan, häll vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Kaffekokarkoka i sisådär 20 minuter. Hacka upp dina tillbehör under tiden och förbered guacamole och sånt skit om du vill ha det.
 
När testiklarna blivit genomkokta, dvs (vad jag tror är) mer gråaktiga och svampiga samt mindre manetkonsistensiga, så häll av vattnet och skölj bort böset från bollarna. Det fastnar en massa gammal testikelslem som jag inte tror ska vara kvar där. Eftersom de ska bli testikeltacos valde jag nu att kötta upp dem i mindre bitar, typ som testikelfärs. Krydda med tacokrydda så klart.
 
Hetta upp olja direkt på kaffekokarplattan och släng på tacotestikelfärsen. Kaffekokarstek tills det fått fin, gyllene färg. Stäng av kaffekokaren när så har skett.
 
Servera testiklarna med allt vad du vill ha i din testikeltaco och låt fredagsmyset börja!
 

Hur kan man inte bli kär i dessa?! 
 
Lärorikt var det med att dissekera kulorna. Jag trodde iaf inte att det skulle bli så fina testikelfiléer som det blir!

Kaffekukarkokning.
 

Kaffekukarstekning.

Kaffekukarkock som gillar att ha många ballar i luften så att säga!
 
Hur smakar det då? Min första tanke var "som kyckling". Fast med något svampigare konsistens. Du vet såndär mjölkchoklad som lanserades för några år sedan, den med bubblor i? Om den motsvarar testikel så är kyckling den vanliga chokladen. Dan (som är himla kräsen och äckelmagad egentligen vågade smaka testikeltacon och åt tom flera tuggor) förklarade det bättre, eller han försökte iaf. Efter min chokladliknelse började den gamle vegetarianen med "Det påminner mer om sådant vegetariskt..." "QUORN!" avbröt jag. "Nja, det finns en annan som..." "JA, Quorn är det ju som!!" avbröt jag igen, fast jag inte alls vet. Så jag vet inte riktigt vad det egentligen var det var han skulle säga, men jag tror han hade förklarat det bra om han fått tala till punkt. Det smakar alltså ungefär som det Dan skulle säga fast med lite pungsvettseftersmak och -lukt. Men det sista tror jag nog att jag inbillade mig.
 
Förresten! Vad ska du kolla på ikväll? Fotbollsmatchen eller Idol och Anders BAGGE?
Hahaha...
 
Och du. Förtjänar inte detta en nominering till Matbloggspriset så ger jag upp! Det är så jag vill gå in och nominera mig själv igen, detta är det bästa receptet tycker jag sedan kattsoppan. Nominera härÅH! Nu kom jag ju dessutom på ett annat gammalt fint, kaffekokarlagat testikelrecept som gjordes efter Katt Zappas kastrering - Två små pungrätter
 
Äh, här kommer filmen igen. Kolla snippan som tittar fram. Ha!!
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Marianne

Så jäkla äckligt, men skitroligt! xD

Svar: Hade man inte vetat att det var testikel man åt hade det inte alls varit äckligt. :) Konstigt egentligen om man är köttätare!
Katja Wulff

2013-10-11 @ 11:27:45
URL: http://atravart.blogspot.se
Postat av: Everlasting

Hahaha, läbbigt!

2013-10-11 @ 11:59:33
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Trollmamma

Snyggt jonkat, det är bättre med två bollar o en kaffepanna än det gamla skämtet om två bollar o en devilstick... ;)

2013-10-11 @ 12:02:30
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: Sinta

Åh du är så härligt crazy!

Svar: Tack. :)
Katja Wulff

2013-10-13 @ 16:48:06
URL: http://ettfeelgoodliv.blogspot.sg/
Postat av: Anonym

Det här klippet är privat står det :(

Svar: Ja, det blev tyvärr privat när min andra youtubekanal öppnades - kolla in det här klippet istället https://www.youtube.com/watch?v=z3jM7DJ49V0&list=UUJ7jgfo8OqUc6RdDhArJjkQ
Katja Wulff

2014-11-07 @ 18:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0