Soppa med knorr - Grisknorrsoppa!

Igår var jag runt i hela stan och på jakt efter ål. Helt vanlig färsk ål. Omöjligt! Tydligen måste man specialbeställa så det ska jag ringa till en fiskarsnubbe och göra idag. Ålareceptet kommer alltså en annan dag.
 
Men när jag gick där i saluhallen och det började gå upp för mig att det inte blir något recept på ål (vad det blir för fantastiskt ålrecept får du vänta och se) började jag kolla in andra festliga ingredienser. Jag blir som ett barn i godisaffären, det är så gemytligt att kolla runt på kött. Små hönshjärtan, njurar, tungor (fasiken det skulle jag ju ha köpt!), lever... och knorrar! Jag kunde inte motstå de där små knorrarna så därför bjuds det idag på grisaknorrsoppa. Billigt var det med! Jag antar att efterfrågan är betydligt mindre än grisaknorrslagret, vilket ju är dumt. Utgick f.ö. från detta recept som var det endaste knorrsoppsrecept jag hittade, dock hittades bara typ hälften av ingredienserna så köttade ner lite annat.
 
När jag bad om grisaknorrarna där i Saluhallen frågade grisaknorrsförsäljaren mig om jag skulle ge bort dom i present. Är det verkligen SÅ ovanligt med knorrmatlagning? Och medan han vägde knorrarna såg jag dem... Grisöronen, galet billiga även dessa! Sa till försäljaren att jag ville ha två öron med. Han tjoffade på ett par på vågen.
- Oooh, vänta... Får jag bara titta på dem?! Jag vill se så att de ser fina ut. Sa jag.
- Jajajaja!! Mycket snygga! Precis som du. Sa han och blinkade krampigt med ena ögat.
 
Still got it alltså!
Hmm.
 
Ah! Så kommer jag hem och ser att det är två vänsteröron han har gett mig. Pucko! Visste väl att jag skulle kolla ordentligt men han gjorde ju mig så generad. Recept på grisöron (och ål förstås) kommer en annan dag.
 
Men först en soppa med knorr!
 
 
Tid
3 timmar
 
Ingredienser
3 grisaknorrar
Typ en halv kanna vatten
2 limeblad
Koriander
1 liten morot
Några minimajsar
Lite bambuskott
1 gnutta vitkål
1/2 paprika
Köttbuljongstärning
Lime
Salt
1 röd chili
 
Gör såhär
Dela knorrarna i mindre bitar, men akta dig för skvättande blod! Fick i håret, på linnet, på snickarbrallorna och i ansiktet. Det sprutar på samma euforiska vis som en svulstig finne. Häll vatten i bryggaren och knorrarna i kannan tillsammans med resten av ingredienserna (förutom limen och chilin). Dela förresten först även moroten, majsarna, vitkålen och paprikan i mindre bitar. Låt stå och stå och stå. Jag lät det stå under hela eurovision. Smaka sedan av med limen. Stäng av kaffekokaren.
 
Strö över hackad chili och servera gärna tillsammans med något bröd. Hade tänkt att kaffekokarbaka ett nytt recept på knäckebröd (sjukt gott, testat det i ugnen faktiskt) till, men gick och la mig istället. Gammalt recept på kaffekokarlagat knäckebröd kan du hitta recept på här om du är sugen. Även det smarrigt! Jag är inne i en riktig knäckebrödsfas, eller hur Dan? 
 
Hur smakade knorrsoppan då? Jo, den var god. Jag har dock ganska svårt att gnaga kött från benet (samma med t.ex. revbensspjäll och kycklingklubbor) så knorrätandet hade jag svårt för. Och äter man på det viset fastnar alltid kött mellan tänderna vilket gör mig tokig. I skrivande stund har jag grisknorr mellan framtänderna.
 

Roligt var att de såg ut exakt som Zappas svans. Fast ljusa förstås. Zappa har ju en bror som är i denna färg, hans svans måste ju se ut exaktexakt som en grisknorr (som till min besvikelse är mycket rakare än vad jag trodde).


Svinläckert eller grisigt?
 
Foto: Dan Sörensvin.
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Åt ni soppan sen? Jag har lite svårt med grisfötter, tryne, tunga, huvud, axlar, knä och tå, knä och tå... Det är inte alls min grej! Kan du inte fixa till lite vegetariska recept? Efter ålareceptet och grisöronen? Måste ändå avsluta med en komplimang, det är väldigt estetiskt i allafall...

Svar: Jag har ätit en del av soppan nu idag (den blev färdig så sent igår och var inte alls hungrig) men har som sagt själv svårt att gnaga kött från ben. Men resten av soppan är ganska god. Tycker ofta att sådana vattninga soppor blir lite tråkiga, godare med massa grädde i så att det blir matigare. Men vill ju testa på olika sorter.
Självklart ska jag fixa till fler vegetariska recept! Vi gör ju ofta recept i första hand utifrån just hur bildsköna de kan bli. Det är roligare då tycker jag, och så har jag en förkärlek till "brutala" ingredienser. Smak och sånt är ofta det sekundära. :) Har gjort en hel del vegetariskt men ska se till så att recepten blir bättre kategoriserat i den nya bloggen som är på g. Har du några önskemål?

Här får du ett tips på en riktigt god vegetarisk soppa http://kaffekokarkokboken.blogg.se/2011/january/dejtingsoppa.html
Tillagade den tom på bokmässan när vi var där och gjorde reklam för boken. När det var dags för stängning blev maten äntligen klar så vi kunde bjuda på den. Och betyget från de som smakade? "Fantastiskt gott" och "Absolut bästa maten på hela mässan!".

Oh, och detta recept är också en av mina favoriträtter (om man ser till smaken): http://kaffekokarkokboken.blogg.se/2010/february/svarmor-tinas-pasta-pesto.html
Katja Wulff

2013-05-15 @ 13:06:05
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com
Postat av: Johanna

Hej!

Skitbra att du lagar mat på sånt som annars bara slängs, ska man äta djur så ska man äta upp hela och inte bara delikatessmusklerna! Men - blev lite skärrad över att du ville köpa ål. Bra dock att det är svårt att hitta, det borde inte vara lagligt att sälja med tanke på den extremt snabba utrotningstakten. Nu var det ett par år sen jag lästa Isabella Lövins "Tyst hav" och jag vill minnas att världspopulationen har minskat med 99 % de senaste 50 åren. Låter lite väl extremt kanske, men det är i alla fall en i hög grad utrotningshotad fisk. Utan den efterfrågan som faktiskt finns idag skulle det säkert ha förbjudits ålfiske helt och hållet, men det är ju en "tradition" som är så svår att lägga av med... Antar att det är ngt undantag i EU som gör att vissa ändå får fiska ål, precis som det är med lax med höga dioxinhalter från Östersjön.

Jaja, ville bara informera, vet att det kanske inte är allmänt känt :) Och tipsa om första kapitlet i "Tyst hav", där ålens livscykel och öde beskrivs på ett gripande sätt!

http://www.havsmiljoinstitutet.se/publikationer/rapporter/2011-1-alforvaltning/

Svar: Tack så mycket för infon som faktiskt är helt ny för mig. Jag ska kolla upp mer info om det. Anledningen till att jag var på jakt efter ål var helt enkelt så här dum - jag fastnade för rätten ål-á-la-daube som jag hittade i en gammal husmorskokbok! Namnet klingade så fint och jag såg framför mig att det skulle bli bra även bildmässigt i bloggen.Men vafan, ska nog se till att få till en annan festlig a-la-daube istället. :)

Ha en toppenhelg och tack igen för ålinfon!
Katja Wulff

2013-05-17 @ 15:03:15
Postat av: Henrik - En salig soppa

Grymt! (flåt)
Men som tidigare nämnt, bra att göra mat på hela djuret och inte bara de "fina" bitarna. Bäst smak får man ju oftast genom att koka ned de bitar som kallas ofina...De ger dessutom naturlig redning!

Keep it up!

2013-06-11 @ 11:38:29
URL: http://www.ensaligsoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0