Läckert knäckebröd

Snart är det julafton och vart man sig än på internet vänder fylls skärmen med bilder på diverse julbak och julförberedelser. Vill du kika på tidigare kaffekokarlagade julrecept så finns det några olika här:
 
Kaffekokarbakade lusseplattor
Locktångsbakade lussesnurror
Kaffekokarkokt ischoklad
Chokladsås av en chokladjultomte (film med grymt bra musik!)
Kaffekokarbakade pepparkakor med kaffekokarvärmd glögg
Kaffekokarinlagd löksill
Kaffekokarinlagd senapssill
Kaffekokarlagad Janssons frestelse
Kaffekokarlagade julköttbullar
Kaffekokarkokt julkola
 
Och min absoluta favorit, inklusive julsaga (med mig och Dan som berättarröster och Igggrinchy och Gucci af Kolakatt i huvudrollerna), Pepparkakskolan!
 
Har förmodligen en hel del juliga recept till men kommer inte på fler för tillfället. Nu fylls i alla fall samlingen på med ytterligare ett, nämligen knäckebröd!
 
 
Tid
1 halvtimme ungefär/knäcke
 
Ingredienser (originalreceptet hittas på baksidan av Risentas majsmjölpåse)
2 dl majsmjöl
2 dl salladsblandning (med pumpakärnor, cashewnötter och solrosfrön)
1/2 dl rapsolja
2 dl vatten
1 gnutta salt
 
Flingsalt
Ytterligare lite salladsblandning
Smör
 
Gör så här
Häll vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Medans vattnet bryggs genom kan du blanda ihop alla de övriga ingredienserna till en smet. Till en deg? Njae, det blir mer en smet. Pilla förresten ut cashewnötterna ur mixen och hacka till dem först. Häll över vattnet och rör om. Nej, det är ju nu det blir en smet! Innan var det bara en röra.
 
Lägg på en lagom stor klick smet på plattan och låt den ligga där tills den blivit hård. Vänd på den sen. Jag använde mig av ett lock till en vanlig kryddburk för att göra ett hål i mitten av knäcket, alltså innan den kaffekokarstekts för länge. Jag fattar inte egentligen varför jag gjorde det, men det var behagligt ändå att äta knäcket när det var klart. Mycket tror jag pga att hålet var där. Stäng av kaffekokaren.
 
Egentligen skulle man ju ha strött över lite flingsalt och lite av den där salladsmixen innan knäcket var klart, detta glömde jag. La på det efteråt, men det trillade bara av. Ett bra serveringstips är dock att bre på ett tjockt lager smör på knäcket och smula över frö och salt på det. Då klistrar det fast bra.
 
Hur gott som helst!
 
Salladsblandning. Funkar säkert med vilka frö och nötter som helst. Nästan.
 
Jag hade en fantasi om att ifall jag bankade till knäcket med köttklubban skulle det få knäckerutor. Dock var smeten för kompakt så det gick inte. Köttklubban fick ligga kvar för att den ser cool ut.
 
Kaffekokarknäckebakning.
 
Foto: Dan Sörensen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0