Julmyset fortsätter - Glögg och pepparkakor!

Tycker att pepparkakor är gott, men visst är de lite överskattade? I alla fall sådanadära vanliga pepparkakor som finns att köpa eller sådana man kan baka själv efter man köpt en färdig pepparkaksdeg. Jag är nog inte den enda som tycker att själva degen är det godaste.

Men! Mammas kompis Lena, hon sitter inne med världens godaste pepparkaksrecept. Där snackar vi goda pepparkakor du. Varje jul får vi pepparkakor av henne. Eftersom jag inte bor nere i skåne längre kommer jag inte få några Lena-pepparkakor i år så ringde upp henne och frågade om receptet. Och jag fick det! Fast jag har inte orkat göra det än utan idag får du läsa om hur det går till att göra pepparkakor på kaffekokaren med köpt pepparkaksdeg. Och just kaffekokarlagade färdigdegspepparkakor är nästan lika goda som Lenas!

Jag är även nyfiken på hur man gör egen glögg, men det får också bli i senare inlägg.


Och vet du? Laga Lätt har varit på besök och jag kommer bli månadens kock, vet dock inte i vilket nummer än. Jag hojtar till när tidningen kommer. Och imorgon ska jag packa ner kaffekokaren i ryggan och till Stockholm för att hålla i en kaffekokarföreläsning för en byrå... Håll tummarna!



Tid
30 min/pepparkaka + X tid för glöggvärmning (beror ju på hur mycket glögg som ska värmas)


Ingredienser

Pepparkaksdeg
Mjöl
Smör

Glögg
Mandel


Gör så här
Sätt på kaffekokaren och klicka på lite smör på plattan. Under tiden som smöret smälter kan du ta en bit av degen och platta ut den på mjölat bakbord. Jag använde handen bara men vill du ha "finare" pepparkakor så använd förslagsvis en kavel och pepparkaksformar. Stek pepparkakorna i ungefär en kvart på varje sida.

Upprepa ovanstående tills du har tillräckligt med pepparkakor till kvällsmyset.

Diska snabbt av plattan och häll upp glöggen i kannan. Låt stå tills det blivit varmt.

Servera glöggen med mandel tillsammans med pepparkakorna.
Jättemysigt!


Stek pepparkakan tills den fått en fin färg.


Baka, baka..

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med om att degen är godast! Pepparkakor är ju goda de med, speciellt med lite mögelost på, mums :-) och glögg är ju för mysigt i juletid!

2010-12-08 @ 23:27:57
URL: http://www.sheweb.se
Postat av: Helena Ljunggren

Degen är ju det som gör hela bakningen så att säga :D



Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights.

2010-12-09 @ 12:31:30
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Anna Vikström

Har hittat en avlägsen släkting till dig :) http://www.waffleizer.com/waffleizer/

2010-12-09 @ 12:34:11
URL: http://annasskafferi.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Åh vad jag blev sugen på pepparkakor! jag har en hemmagjord deg i kylen som jag ska baka till efter jobbet här nu alldeles snart. Lovely!

2010-12-11 @ 13:28:33
URL: http://rebeccalagarmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0