TaPaS, tApAs, TAPAS!

Tapas är ju som gjort för att lagas i kaffekokaren. Så det var ju självklart att jag gjorde helt fel och klyddade till det en massa när jag gjorde det här hemma häromdagen. Det slutade med att jag tröttnade och slängde in skiten i ugnen. Och på det här viset tillagar du perfekt tapas med kaffekokaren (jodå, tillagade faktiskt hälften av allihopa på kaffekokaren och de blev fantamej perfekta):
 
 
Tid
30-45 min/tapas
 
Ingredienser
Baconinlindade dadlar (min absoluta favorittapas)
Bacon
Dadlar
 
Ostfylld paprika
Paprika (såndär avlång)
Philadelphia eller motsvarande (jag var för snål och köpte willysvarianten)
Rödlök
Vitlök
Cayennepeppar
Chili
Balsamvinäger
 
Serranoinlindad halloumi
Serrano
Halloumi
Honung
 
Camembert med tomatgrejs
Camembert i storlek som kaffekokarplattan
Minitomater
Persilja
Salt
Olja
 
Ruccola
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren och föbered de olika tapasen.
 
Baconinlindade dadlar
Dela baconskivorna på mitten och linda in dadlarna. Kaffekokarstek tills baconen blivit knispriga och fått en gyllenbrun färg. Vänd då och då. 
 
Ostfylld paprika
Blanda ihopa osten med hackad lök, lite vitlök och kryddor - jag maxade med cayennepeppar för att få lite sting på den. Skär av toppen på paprikan och fyll den med göttiga geggan. Vänd lite då och då på den med och kaffekokarstek tills paprikan fått lite färg.
 
Ringla balsamvinäger över.
 
Serranoinlindad Halloumi
Dela halloumin i mindre bitar och linda in den med halva serranoskivor. Vrid och vänd och stek och håll på med det tills det känns som att det är klart.
 
Ringla honung över.
 
Camembert med tomatgrejs
Hetta upp olja i kannan och häll ner hackade minitomater, persilja och en gnutta salt. Kannstek tills det blivit ordentligt varmt.
 
Skvätt lite olja direkt på plattan och lägg på osten. Stek den på plattan i sisådär 15 minuter på varje sida. Häll över tomatgrejset på osten.
 
 
Stäng av kaffekokaren, servera alltihopa på en fräsch ruccolabädd och hugg in! 
 
Förberedelser. 
 
Zappa var som vanligt med och kollade läget.
 
Vrid och vänd så att det inte bränns vid.
 
Kannstekning av tomatgrejset.
 
Lagom storlek på camemberten! 
 
Sugen på mer tapas? I detta inlägg kaffekokarlagade jag och Danis massvis av baconinlindade tapas - allt från baconinlindad svamp och baconinlindad parmesan till baconinlindad marshmallow och baconinlindad kattsvans.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kimpan

Tips! Gör små köttfärskorvar som du lindar in i bacon. Krydda köttfärsen "som vanligt" (utan lök och inte så mycket salt)
Jag kallar dom för Sticky fingers för dom heter nåt på holländska som jag aldrig kommer ihåg... typ "slafinkers" eller nåt. Dom är goda både varma (typ till sås o potatis ) eller som snacksvariant/tapas och kalla när man bara är sugen på nåt och hittar ett fat med resterna i kylen.
Pöss!

Svar: Låter jättegott! Ska absolut testa. Tack och PÖSS
Katja Wulff

2014-08-19 @ 11:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0