Allt blir bättre med bacon?

Allt blir så mycket bättre med bacon brukar man väl säga? Det där tänkte vi ta reda på ifall det verkligen stämde. Hörde med mina kamrater på Facebook igår ifall de hade några tips vad som blir bättre med bacon, och ja minsann! En massa bra tips. Många tips som verkade galet goda dessutom. Några testades igår och flera var mer huvudrättsinspirerade och får förtäras en annan dag. Idag står nämligen baconinlindade tapas på menyn! Har du några fler förslag på tapas som måste provas är det bara att kommentera.


Tid
En timme (för en omgång)

Ingredienser
Massa bacon

Nedan följer alla de olika gottigheterna vi lindade in i bacon
Halloumi
Lök
Dadel
Marshmallow
Syltlök
Soltorkad tomat
Päron
Parmesan (som förslagsvis är chilimarinerad)
Äpple
Champinjon
Banan
Prinskorv
Bacon
Brie
Chili som är fylld med tonfisk
Haricots verts


Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Linda in det som ska lindas in i en halv baconskiva. Lägg detta på kaffekokarplattan och knaperstek i trekvart ungefär. Vänd tapasen med jämna mellanrum så att den blir gyllenbrun och fin på alla håll. Stäng av kaffekokaren.

Servera med vin eller en kall cerveza.


Linda bara med ett varv bacon runt ingredienserna då du gör det på kaffekokaren.


Stek de olika tapasen med ingredienser som inte tar allt för mycket smak av varandra.


Denna tapas är det för mycket innehåll i. Det räcker med ca 4 stycken i.
Vänd med jämna mellanrum.


Baconinlindad buffé!



Blir allt verkligen mycket godare med bacon då?
Jag och Dan delade på kalaset och betygsatte de olika baconinlindningarna. Nedan följer resultatet. OBS! Dans kommentarer är uppdaterade i efterhand.

Baconinlindad halloumi
Katjakommentar: Först ut var baconinlindad halloumi och den norpade åt sig nästan toppbetyg direkt! Det kan ha att göra med att vi var riktigt hungriga på bacon. I vilket fall som helst gjorde den här, enligt mig - ganska tråkiga, gummiosten sig betydligt mycket bättre inlindad i bacon.
Dankommentar: Gummiost-fläsk-orgie. Min absoluta favorit, passar tokbra ihop.
Katjabetyg: 4
Danbetyg:
5

Baconinlindad lök
Katjakommentar: Gott men lite för glidmedelsaktig konsistens. Gillar kombon bacon-lök i det mesta men kanske inte att löken ska vara just inlindad i bacon.
Dankommentar: Som en torr sås ungefär, en torr god sås. (vi brukar alltid ha lök och bacon i våra såser, Katja anm.)
Katjabetyg: 3
Danbetyg:
3

Baconinlindad dadel
Katjakommentar: Dadel borde aldrig förtäras om den inte är inlindad i bacon. Hur kan något som är så vidrigt smaka så fantastiskt gott tillsammans med bacon? Dadlar blir med andra ord definitivt bättre med bacon. Vår dadeltapas nådde inte riktigt toppbetyg för att dadeln var lite för stor. Kom på en grej som måste provas! Om kärnan tas ut ur dadeln, fylls med någon god ost och lindas in i bacon. Vad tror du om det va??!
Dankommentar: Med tanke på mina issues med frukt- & bärkonsistenser är det rätt oväntat att jag gillar denna så mycket. Men det är en bra kombination av sött och salt.
Katjabetyg: 4
Danbetyg:
4

Baconinlindad marshmallow
Katjakommentar: Marshmallows blir inte bättre med bacon. Kladdar dessutom ner plattan skitmycket. Dock fick den inte det sämsta enskilda betyget.
Dankommentar: Fy fan vad äckligt. Dålig idé Katja!
Katjabetyg: 1
Danbetyg:
1

Baconinlindad syltlök
Katjakommentar: Jag älskar syltlök i mat och det funkade galant även i bacon. Är syltlök kanske lite som bacon? "Allt" blir väl bättre även med syltlök?
Dankommentar: Nej.
Katjakommentar om Dankommentar: Jo.
Katjabetyg: 4
Danbetyg:
2

Baconinlindad soltorkad tomat
Katjakommentar: En mindre soltorkade tomatbit hade möjligen kunnat höja betyget. Soltorkade tomater har ju en jäkla förmåga att ta över för mycket i smaken. Bättre med bacon? Ja.
Dankommentar: Funkar helt ok.
Katjabetyg: 3
Danbetyg:
3

Baconinlindat päron
Katjakommentar: Mjääh. Päronet fick en sliskig konsistens och tappade helt smaken. Päron som är så gott blir alltså inte bättre med bacon. Dan som inte klarar av varken konstiga konsistenser eller frukt i mat började hulka. Stackare, detta som bara var början på frukttapasen.
Dankommentar: Smakar ju inget, bara äcklig varm päronkonsistens.
Katja: 2
Dan:
1

Baconinlindad chilimarinerad parmesan
Katjakommentar: Toppbetyg! Förbaskat gott trots det att parmesanen smält lite för mycket. Nu är ju chilimarinerad parmesan något av det godaste jag vet så trots toppbetyget tycker jag nog egentligen inte att det blir bättre med bacon.
Dankommentar: Ost hallå! (Danis gillar ost, Katja anm.)
Katja: 5
Dan:
5

Baconinlindat äpple
Katjakommentar: Äpple blir inte alltid bättre med bacon men ibland så! Dan höll inte med. Gav ifrån sig kräkljud även av denna.
Dankommentar: Katja tvingade mig att äta, jag spottade ut skiten.
Katja: 4
Dan:
1

Baconinlindad champinjon
Katjakommentar: Dagens stora överraskning! Förutom frukt i mat hatar Dan champinjoner. Tydligen så hatar han inte alla champinjonsbitar i mat utan bara stora champinjonsbitar i mat. Han noterade imponerat att jag faktiskt hade lindat in en ganska liten champinjonsbit och åt därför upp - utan att klökas! Bravo! Oj, nu glömde jag kommentera själva tapasen. Aja.
Dankommentar: Nu känner jag mig som en tre-åring,. Men det är inte bara varm frukt jag hatar utan mer eller mindre all typ av svamp. Det är det där med konsistensen. Men en tunn skiva funkar faktiskt. Inga klökningar
Katjabetyg: 3
Danbetyg:
2

Baconinlindad banan
Katjakommentar: Kombinationen bacon och banan kan ibland utföra stordåd. Jag snackar förstås om en av världens godaste rätter Flygande Jakob. Och även på pizza. Listan kan antagligen göras lång men banan inlindat i bacon... Mnjäääah. Dans reaktion ska vi inte ens prata om. Banan är den värsta frukten, med den värsta konsistensen han kan tänka sig. Igår gick han exempelvis och plockade småklumpar Guccikräk med händerna men banan kan han inte röra. Där har du ett hum om hur äcklad han är av banan.
Dankommentar: Varm banan är bland det äckligaste jag vet, katastrof!
Katjabetyg: 2
Danbananbetyg:
0

Baconinlindad Brie
Katjakommentar: Kommer inte ihåg att denna fick så högt betyg. Bara att det blev väldigt kladdigt på plattan.
Dankommentar: Ost <3 Bacon.
Katjabetyg: 3
Danbetyg:
4

Baconinlindad chili som är fylld med tonfisk
Katjakommentar: Uuuh. Alldeles för mycket smaker. Chili kanske blir bättre med bacon. Tonfisk kanske blir bättre med bacon. Men tonfisk i chili blir inte bättre med bacon.
Dankommentar: Uuuh, det här var inget gott. Chilitonfisken var rätt syrlig och skar sig med baconsmaken.
Katjabetyg: 2
Danbetyg:
1

Baconinlindad haricots verts
Katjakommentar: De där gröna stavarna är smarriga att gå och knapra på minsann! Extra festliga blir de när de är inlindade i bacon. Kommer inte ihåg varför Sur-Dan satte så lågt betyg på detta.
Dankommentar: Gäääsp, tråkig. Men absolut inte äckligt.
Katjakommentar om Dankommentar: Trött-Dan.
Katjabetyg: 4
Danbetyg:
2

Baconinlindad bacon

Katjakommentar: Blir bacon bättre med bacon? Efterson den inlindade baconen inte blir knisprig (ett MÅSTE för bacon) konstaterar jag att bacon inte blir bättre med bacon.
Dankkommentar: BACONBONANZA! (Dan gillar bacon, Katja anm.)
Katjabetyg: 2
Danbetyg:
4

Baconinlindad prinskorv
Katjakommentar: Äh. Prinskorv är så tråkigt bara. Hottas väl upp litegrann av bacon.
Dankommentar: Kanske funkar bättre med en mer köttigare korv än prinskorv.
Katjabetyg: 2 3 2 3
Danbetyg:
2


Iggy tyckte Guccis svans definitivt blev bättre med bacon.

Foto: Dan Sörensen.


Kommentarer
Postat av: natalie

FANTASTISKT! var på skitdåligt humör men nu blev jag glad. ni är så himla bra!

2011-03-30 @ 14:18:04
URL: http://nataber.blogspot.com
Postat av: Erik

Ett gott skratt på Göteborgs central i väntan på en buss! Ni gjorde väntan ganska roligt :)

2011-03-30 @ 15:13:57
Postat av: Fifi

Mm, fantastiskt gott ser det ut, jag är galen i bacon!

2011-03-30 @ 16:41:20
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Claes Hall

Jag blir klart nyfiken på era tapas. Detta måste provas.

Har även ett tips på en annan combo. Bacon och musslor. Är godare än det låter. Antingen gillar man det eller så blir det katastrof. Beror på musslorna...

2011-03-30 @ 17:31:11
Postat av: katja

Så roligt att ni blir glada!



Claes - Ja, vi hade musslor med i tankarna när vi handlade men musslorna i butiken var inte mycket att hänga i julgranen. Jag tror däremot på det. Gärna också med exempelvis en bit mango i.

2011-03-30 @ 17:49:45
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Jonis

Jag orkar aldrig som du vet läsa dina recept, men det här var nog bäst hittills.



Jag skulle vilja testa baconinlindad ananas.



BACONBANANZA

2011-03-31 @ 10:47:22
URL: http://apoteksinfo.nu
Postat av: claes Hall

Katja... Man ska aldrig hänga musslor i julgranen.

Dessutom är det hög tid att kasta ut den om ni inte gjort det än.

2011-03-31 @ 13:29:36
Postat av: Anonym

En gång i tiden(innan vi fick barn) var faktiskt min

favorit drink tilltugg bacon-musslor! Det finns STORA

musslor på burk, lättrökta till och med. Mycket uppskattade!

Kici

2011-03-31 @ 18:57:42
Postat av: Claes Hall

Två grejor till...



1. Baconlindade musslor är en sådan nostalgirätt (tilltugg) från min barndom.



2. Dans bilder är så obegripligt bra! Hur gör han?

Jag är ändå fotograf sedan 30 år men får inte till så bra bilder som han... Är han en fena på det digitala kanske...?



2011-03-31 @ 20:42:34
Postat av: katja

Jonis - Du vet att jag aldrig brukar lyssna på dina tips. Men detta var nog bäst hittills. Ska absolut prova (utan Dan).



Kici - Om du är min-mamma-Kici så kan du ju bjuda på det i helgen.



Claes - Han har helt enkelt fantastiska motiv att fotografera. ;) Nej, han är sjukt duktig helt enkelt! Ingen aning om hur han gör. Han kommenterar det förhoppningsvis senare!

2011-03-31 @ 21:41:24
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: FowZie

det låter ju skitbra! (:

2011-04-02 @ 22:58:43
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Herregud vad man kan baconlinda. Bara kattsvansen jag inte vill sätta tänderna i....

2011-04-03 @ 17:56:26
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: SAn

Haha, härliga tips! :)

2011-04-06 @ 16:01:37
URL: http://runsanrun.blogspot.com
Postat av: Sofia

Nom nom nom! Mozzarella och sparris kan man nog snurra in i bacon...det funkar ju med parmaskinka :-)

2011-04-07 @ 09:25:21
URL: http://www.dulcisvita.se/blogg
Postat av: Dan, kaffekokarkokboksfotograf

@Claes Hall

Tack så jättemycket!

Jag redigerar rätt mycket i efterhand då jag nog är en ganska medioker fotograf, tekniskt sätt iaf.



Min utrustning är en Canon 7D tillsammans med antingen mitt Canon 24-70 mm 2.8 L objektiv eller Canon 50 mm 1.4 samt en 430EX Speedlight II blixt.



Min redigering av bilder brukar oftast vara:

1. Raw-hanteraren (färgtemperatur, exponering, svärta, mättnad, + lite clarity)

2. Photoshop - Finlir med kurvor, färgbalans, kontrast + ev. friläggning och ibland brusreducering och även enklare porträttretush när det behövs.

3. Skärp upp där det behövs med high pass filtret (oftast hard light som blending mode)



Det är nog det hela :)

2011-04-12 @ 17:11:54
URL: http://dansorensen.se
Postat av: katja

Ooooh! Hej Daniiisch! Du brukar aldrig kommentera. Pussipuss

2011-04-12 @ 17:15:48
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Rainbowaddict

Vilken rolig och finurlig blogg! Den är som varma pannkakor i ansiktet. :D

2011-05-25 @ 15:48:06
URL: http://rainbowaddict.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0