Het pumpasoppa till Halloween!

Snygg serveringsbild va? 
 
Tid
7 timmar
 
Ingredienser (ta förslagsvis mindre mängd än vad jag gjorde då kannan näst intill blev full och det tog en jäkla tid)
1/2 lök
1/2 chili
1 vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek
6 nävar pumpa
2 msk äppelchutney (se här för recept)
5 dl vatten
1/2 buljongtärning av nåt slag jag glömt, säg grönsaksbuljong
2,5 dl kokosmjölk
Peppar
Chilipeppar
Olja
 
1 platta Bacon
Crème fraîche
1 grönt blad
 
Gör så här
Häll en schkvätt olja i kannan och sätt på kaffekokaren. När oljan är upphettad så lägg ner hackad lök, sambal oelek, vitlök och hackad chili. Kaffekokarkannstek detta i en halvtimme. 
 
Skala, rensa ur och hacka pumpaköttet i små bitar. Ju mindre de är desto bättre då dessa ska kaffekokarkokas mjuka, vilket tar en himla tid. Tillsätt pumpabitarna tillsammans med äppelchutney och kokosmjölk. Smula ner en buljongtärning i tratten (endast för att det är kul att få använda den med) och häll vatten i bryggaren. Kaffekokarkoka tills pumpan är mjuk. 
 
Smaka av med peppar, chilipeppar och eventuellt andra kryddor som passar bra.
 
Ta kannan med pumpasoppa av kaffekokaren och kaffekokarstek små baconbitar knaprigt direkt på plattan. När detta börjar bli klart kan du hälla av soppan från kannan och mixa den slät. Stäng av kaffekokaren.
 
Klicka ner Crème fraîche i soppan och strö över bacon. Servera.
 

Dans fina pumpa som gjordes endast för denna bild. Sedan cuttades den upp och blev soppa.


Skära, skära liten pumpa. Och vips med den ner i kaffekokarn!

Den blev stark så in i helsike så dutta ner Crème fraîche. Just det, toppade med nåt grönt blad jag snodde från matbutiken. Blev för snål för att köpa en hel kryddplanta när jag bara skulle ha ett litet blad för att piffa till denna bild. Jag tror det är det första jag snattat någonsin!
Snatta ej, ty det är fel och ger en ångest.
 
Ha en skoj Halloween!
 
 

Kommentarer
Postat av: G I N A ~

Vilka bilder! :)

2013-11-14 @ 23:23:56
URL: http://kissen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0