Vita chokladbiskvier med blåbärssmörkräm!

Men hör du vad gott? Vita chokladbiskvier med blåbärssmörkräm, dessutom blåbärssmörkräm med basilika och lime. Chokladbiskvier är det absolut godaste bakverket jag vet, men eftersom vi har en massa bär hemma ville jag inte göra den traditionella chokladbiskvin (det får bli en annan dag... oooh MED krokant i smörkrämen då! YUM!) utan det fick bli den här varianten. Och detta är nog det godaste som tillagats i kaffekokaren här hemma. Ja, förmodligen det godaste som kaffekokartillagats i hela världen.
 
De blev inte direkt de finaste biskvierna till en början, kan lugnt säga jag hade lite problem. Allt gick som smort (nåja) fram tills chokladen skulle på. Jag vet inte riktigt vad som hände, kanske jag brände vid chokladen så att den klumpade sig? Eller att den inte blev varm nog, och därför var klumpig? Äh, förmodligen var det bara en kass choklad... Skitsamma, de smakade wunderbahr! 
 
Har, till mitt försvar, heller aldrig varit en hejare på att baka. Men de blev i alla fall finare än min megacupcake, visst?
Tid
Lång tid om du vill ha många biskvier. Inkl kylning.
 
Ingredienser
250 g mandelmassa
1,5 dl strösocker
2 äggvitor
 
Blåbärssmörkräm
250 g smör
1,5 dl blåbär
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saft från 1/2 lime
3-5 hackade basilikablad (tror jag tog i 4)
 
Ca 300 g vit choklad (oklart här eftersom jag klantade till det)
Lite smör till stekning
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren. Medan den värms upp så riv mandelmassan och blanda den med socker och äggvitan. Smält lite smör direkt på plattan och kladda ut smeten därpå. Kaffekokarstek dem på var sida tills de blivit gyllene, 10-15 minuter på var sida tog det för mig, men det beror ju på storleken. Ställ underdelarna på kylning och torka av kaffekokarplattan. 
 
Dags för blåbärssmörkräm! Blanda rumsvarmt smör med resten av smörkrämsingredienserna och rör detta smidigt. Bred på ett lager av blåbärssmörkrämen på de svala underdelarna och in med det i kylen igen.
 
Nu nån gång kan du bryta ner chokladen i kaffekokarkannan och börja smälta den. Rör om så att det inte bränns vid!! Ta sedan en sked och häll över den smälta chokladen på toppen av biskvierna. Stäng av kaffekokaren.
 
Toppa biskvin med lite blåbär och servera!
 

Förberedelsebild. Men mest av allt ville jag visa upp mina två finaste ting - porslinskatten och svanvasen.

Kanske brände vid underdelarna litegrann? Äh!
 
Blåbärssmörkräm med basilika och lime.
 
Det är lite pilligt.
 
...och jag hade lite problem i början... 
 
...minst sagt. Här är den första biskvin. Fast den smakade lika gott den.
 
Du kanske inte orkar dig på att göra dessa små läckerbitar i kaffekokaren, men jag tycker absolut du ska testa att göra något liknande i ugnen. Eller hur du nu föredrar att baka. För det var egentligen inte SÅ svårt. Testade igår igen (med annan, förmodligen bättre, choklad ;) ) och då blev de jättefina! 
Aja, de såg väl helt okej ut iaf.
 
När jag testar mig på de där chokladbiskvierna med krokant nästa gång lovar jag dig att de inte bara kommer smaka bra, utan se fantastiska ut!
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Maja

Smörkräm utan smör?....

Svar: Haha! Tack. Uppdaterar direkt. ;)
Katja Wulff

2013-08-28 @ 13:11:52
Postat av: Ann

Ja, finare än Megacupcaken :-)
Men cupcaken var .... hmm... charmigare ;-)

2013-09-10 @ 18:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0