Blomkålspuré med smarrigt tillbehör - LCHF

Nyligen var jag på besök hos min käre bror och hans familj. Vi grillade kött och min svägerska bjöd mig på detta fantastiska tillbehör. Sedan dess har vi säkert betat av närmre 20 huvuden här hemma hos Wulff/Sörensen. Det är så himla gott! Jag vill nu påstå att allt vi lagar till själva purén är tillbehör istället för tvärtom.

Hur kan då ett blomkålshuvud smaka så förbaskat fint? Jo, det ska jag Eder nu förtälja.



Tid
2 timmar

Ingredienser
½ blomkålshuvud
1 grönsaksbuljong
1 liten skvätt vispgrädde
½ dl riven ost
1 stor klick smör
Salt
Vitpeppar

Förslag på tillbehör
1 rökt makrill
1 klump smör
1 bädd Ruccola


Gör så här
Skala bort blad och skit på blomkålshuvudet och bryt av kvistarna i hyfsat jämnstora bitar. Lägg ner dessa i kannan tillsammans med en buljongtärning, häll vatten i bryggaren och slå på kaffekokaren. Kaffekokarkoka sönder blomkålen. Tiden här varierar beroende på hur stora kvistar du har, men räkna i alla fall med dryga timmen. Häll av vattnet och mixa sönder allt fullständigt. Tillsätt grädden och osten och fortsätt mixa till en slät puré. Smaka av med salt och ordentligt med vitpeppar. Stäng av kaffekokaren.

Blomkålspurén är ett bra LCHF-alternativ som galant ersätter pasta, ris, bulgur, potatis, m.m.. Och fort går det! Just idag serverades den, i detta hushåll, tillsammans med en rökt makrill och smält smör på en ruccolabädd. Hur du smälter smör i kaffekokaren kan du läsa om exempelvis här.


Bryt sönder kvistarna samtidigt som du matchar duken med ditt nagellack.


Blev först lite rädd att kaffekokaren till slut gått sönder, men det var bara den där mackapären jag glömt att sätta på. Det blev som en fontän istället för att rinna ner i kannan! Tokigt va?


När kaffekokaren är ordentligt monterad går det finfint att koka blomkålskvistar i den. Se ovanstående bild.


Det var en ful fisk! Fisken alltså.


Smält smöret bakom den döda fisken...


...och maxa sedan över det på rätten.


Avnjut, med matchande nagellack så klart, denna kalasgoda måltid.


Foto: Dan Sörensen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0