Entimmeskola

Mitt förra försök att göra kola/knäck (vad är skillnaden?) misslyckades totalt. Det blev förvisso en riktigt bra knäcksås men ville få till en fastare variant med. Efter ett tips från Andréa på "fyraminuterskola" (spislagad) har jag nu lyckats! Jag har ändrat på ingredienserna litegrann bara, originalreceptet hittar du i kommentarsfältet här. Det fick bli ändring på namnet med.

Tack för tipset!



Tid
En timme

Ingredienser
2 msk smör
1½ dl socker
2 msk kakao
4 msk sirap

Gör så här
Klicka ner smöret i kannan. Sätt på kaffekokaren och vänta tills smöret smält innan du rör ner resten av ingredienserna. Låt puttra i cirka 45 minuter, viktigt är att kolan inte ska innehålla sockerkristaller. Häll av kolan på exempelvis en plåt med bakplåtspapper. När den stelnat kan du dela den med hjälp av en kniv och kanske till och med slå in bitarna i små paket sen (om du inte hinner att äta upp allt innan).
Jättegott!


Gucci är sån linslus! Eller så var hon bara sugen på smält smör?


Koka tills sockerkristallerna är borta. Och lite till efter det kanske. Vid spislagning är gränsen tydligen hårfin mellan att få den utan kristaller och att bränna vid den. Gränsen är inte lika hårfin vid kaffekokarlagning.


Häll ut smeten på bakplåtspapper.


Detta var ett trix jag lärde mig på matbloggarträffen i lördags! När man inte vet hur man ska presentera rätten ska man visst stå så här med den.

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

åh, det knepet ska jag komma ihåg för jag vet fan aldrig hur jag ska få maten att se snygg ut. nu ska jag alltid stå sådär med den i fortsättningen, det ser faktiskt väldigt trevligt ut! synd bara att min sambo inte alls är lika förtjust i att fotografera som din (och inte ens en hundradel så duktig som din heller...)



2010-11-15 @ 22:11:30
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: SAn

Klart du ska få massa fina kommentarer. Detta blev ju bara så rätt! :)



Du är verkligen jättetjusig i den! Jag måste checka in och kanske inhandla en jag med ;) Kram!

2010-11-15 @ 22:29:52
URL: http://www.runsanrun.blogspot.com
Postat av: Lisa Mos

Hejsan! Grattis till vinsten :)

Måste bara fråga, det är väl två siameser du har? Jag har två själv hemma nämligen, underbara katter! :D



Ha det bra!

2010-11-16 @ 11:13:18
URL: http://m0si.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0