Knäck...sås.

Finns det något godare än knäck? Jag kan favoritreceptet i huvudet. Okej, det är ju ett väldigt enkelt recept men även om det hade varit jättesvårt recept hade jag kunnat det i huvudet för detta är det recept jag spislagat absolut flest gånger. Det enda negativa är att det tar en faslig tid även på spisen.. Var ändå tvungen att testa att tillaga det i kaffekokaren.

Nästa gång ska jag testa att tillaga femminuterskola istället. Någon som har ett bra recept?



Tid

Gav upp efter 4 timmar

Ingredienser
(Kan med fördel fyrdubblas ifall du spislagar den)
1 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
1 msk smör

(Glass)
(Marshmallows)


Gör så här
Blanda ner socker, sirap och grädde i kannan. Sätt på kaffekokaren. Låt stå. Rör om då och då och blanda till sist ner smöret. Efter fyra timmar var det läggdags så då fick jag lägga ner. Men det gjorde ingenting för istället för en fast knäck blev det en god knäcksås! Servera med glass och marshmallows. Stäng av kaffekokaren.
Jättegott!


Första timmen.


Fjärde timmen. Hej vad det kokar!


Titta, den blev ändå ganska tjock och fin. Ge den 4 timmar till och du har riktig knäck!


Fast vet du vad? Egentligen gillar jag inte glass så väldigt mycket. Jag brukar beställa chokladsås utan glass på somrarna. Glassen förstör ju den fina smaken på chokladsåsen. Det tyckte jag även att den gjorde denna gången. Och vi ska inte ens prata om de där förfärligt äckliga marshmallowsen (som förvisso är söta att pynta med)! Knäcksåsen blir mycket godare att äta precis som den är!


Blir du sugen på glass har jag gjort ett riktigt gott kaffekokarlagat recept här. Med sådana ingredienser äter till och med jag den!


Peeeeeerfekt!


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: marica

Altså, din blogg är ju helt underbar! Hittade den dag!

2010-11-10 @ 19:56:30
URL: http://www.maricaost.blogspot.com
Postat av: Jonathan

Google translate said the first sentence means - "Do you like crack?" which I thought was very funny.



Sounds like you made a nice toffee sauce... but I'm only guessing!

Postat av: Emma-Lou

Det blir knäck för oss senare också! :-)



Jag hoppas kunna komma på matworkshopen, vore ypperligt trevligt. Ska mot mässan imorgon, för en pressvisning på hotellet. Men kan likväl ta mig dit på lördag också, det spelar ingen roll!

2010-11-11 @ 12:30:06
URL: http://emmalou.myshowroom.se
Postat av: indelon

grattis din gamle kock! som belöning får du recept på:



4 minuters hästkukskola:

(antar att det är precis samma, fast längre på kaffekokaren?)

4 msk smör

ca 1,5 dl socker

4 msk kakao

4 msk sirap

häll hela härligheten i kanna/kastrull, låt småsjuda i 3-4 minuter. INTE koka. rör om hela tiden.



när kolan är utan sockerkristaller är den färdig. det är en smal sak att få den utan kristaller och innan den börjar smaka bränt. lyckas man utlovas oral orgasm.



(notera att jag är feberhög och tar receptet ur huvudet.)



gnägg!

2010-11-14 @ 00:29:27
URL: http://www.indelon.wordpress.com
Postat av: indelon

grattis din gamle kock! som belöning får du recept på:



4 minuters hästkukskola:

(antar att det är precis samma, fast längre på kaffekokaren?)

4 msk smör

ca 1,5 dl socker

4 msk kakao

4 msk sirap

häll hela härligheten i kanna/kastrull, låt småsjuda i 3-4 minuter. INTE koka. rör om hela tiden.



när kolan är utan sockerkristaller är den färdig. det är en smal sak att få den utan kristaller och innan den börjar smaka bränt. lyckas man utlovas oral orgasm.



(notera att jag är feberhög och tar receptet ur huvudet.)



gnägg!

2010-11-14 @ 00:30:44
URL: http://www.indelon.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0