Kaffekokargräddade pannkakor med Nutella

Nutelladagen idag!
 
Jag gillar inte Nutella. De där Nutellakakorna som alla gör är faktiskt räliga. Har gjort dem flera gånger, till och med på kaffekokaren tror jag. Men de ser ju så goda ut när alla postar bilder på dem så gått på det flera gånger. Och det slutar med att jag bakar dem och så är de på tok för söta och sliskiga. Smakar som chokladen i julkalendern.
 
Detta recept är därför bra för jag gillar allt annat en massa och man behöver ju inte ta så mycket Nutella ifall man inte vill liksom. 
 
Tid
1,5h för tre pannkakor
 
Ingredienser
1 dl mjöl
2 dl mjölk
1 ägg
1 nypa salt
Smör
Vispgrädde (gärna med röd karamellfärg så det blir rosa och därmed extra fint)
1 banan
Nutella 
Ev. florsocker och chokladsås
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren och lägg en liten klick smör direkt på plattan. Blanda ihopa mjöl, mjölk, ägg och salt. Häll över lite av smeten direkt på plattan och grädda på varje sida tills pannkakorna har fårr lite färg på var sida. Lägg över pannkakan på en tallrik och upprepa. Stäng av kaffekokaren när du är nöjd/inte orkar vänta mer.
 
Tillsätt Nutella, skivad banan och vispgrädde på pannkakan. Vik ihopa. Pudra florsocker och häll lite chokladsås över och servera.
 
 Foto: Dan Sörensen
 
Här är en filmsnutt på när jag visar hur du gör en kaffekokarlagad pannkaka/plätt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0