Korvetti - En rolig rätt att laga tillsammans med barnen!

Korvetti är en av mina favoriträtter (okej, jag har sjukt många nu) som jag tillagat i kaffekokaren. Inte pga smaken eftersom allt bara smakar kokt korv (och jag är inte någon större korvfantast direkt), utan för att det är en festlig rätt att laga och barnen älskar att hjälpa till som du ser:
  
 
Tid
1 timme

Ingredienser
Korv
Spaghetti
Olja
Salt
Ketchup

Gör så här
Dela korven i mindre bitar, bryt spaghettin och pela in ett gäng av stråna i korven. Lägg ner dem i kannan, häll över en skvätt olja och en nypa salt. Häll vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Koka på tills spaghettin är klar.

Slå av vattnet och häll över korvettin på en tallrik. Maxa med ketchup för att dölja den räliga korvsmaken. Stäng av kaffekokaren.

 Barnen bara äääälskar korvetti!

"Mamiiiii, det är MIN korvetti!!!"

Genialiskt #1.

Genialiskt #2.
 
Tadaaa!

Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Hej! Roligt med filmklipp, tummen upp!
Du som är van kattmänniska, får jag fråga några saker? Funderar på att skaffa katt. En strikt innekatt. Kommer jag då aldrig mer kunna ha fönster och dörrar öppna? Hur löser ni det? Galler? Och det här med klösbräda. Klöser katter överallt eller på ett specifikt ställe? Kan man montera upp ngt tyg diskret på en vägg? Hur många timmar är era katter ensamma? Hur länge är det längsta som fungerar? Ni verkar ju resa lite varje år -hur gör ni med era katter då? Många frågor men hoppas på svar, Flashback har inte allt:)

Ha en bra dag!
Vänligen, Linnéa

Svar: Hej Linnéa!

ÅÅÅh, vad roligt att få kattfrågor. Om katter kan jag prata om hur mycket som helst, så ställ så många frågor du vill! Det beror ju på lite hur du bor, men du får vara försiktigt med fönster och dörrar ja. I lägenheten vi har nu är det perfekta spärrar på fönstren så att katterna inte kan klämma sig igenom. I vår stuga däremot har vi byggt en grej med nät som vi kan sätta för fönstret så att det kan luftas, men katterna inte kan springa ut. Har du balkong? Den kan du näta in! Det finns särskilda nät just för att näta in balkonger samt då för att kunna sätta för fönster osv. Tänk på att tex hönsnät är ganska vasst och katterna kan skära sig på nosen när de tittar ut.


Jag har också alltid haft innekatter men har lärt katterna vid sele och koppel direkt när jag fått hem dem då de varit små (hur peppade katterna är på detta beror även på ras - siameser, sphynxar mfl är ganska "hundiga" i sitt temperament och är lätta att lära och nyfikna på att vara ute och gå såhär). Iggy tex är grym på att gå i koppel och tycker det är himla skoj. Zappa fick vi hem på vintern så det tog ett tag innan vi kunde gå ut med honom, så han är tyvärr inte lika van vid det - men ibland går det jättebra. Så tips: lär katterna vid sele och koppel så fort som möjligt. Försök iaf. :)


Jag har aldrig haft några större problem med att katter klöser sönder möbler, varken nu eller under min uppväxt (har alltid haft minst två katter). Du måste köpa någon slags klösbräda (gärna klösträd - de är ofta fula men katterna ÄLSKAR i regel dom) till katten och då klöser katten där. Förhoppningsvis iaf, vet ju att andra haft problemet så klart. Om katter klöser på fel ställen finns ju fyspray att spruta därpå och sedan lär de sig ganska fort med ifall man lyfter bort dem då de börjar klösa.


Våra katter är typ aldrig ensamma, så som det är nu jobbar jag mest om helgerna och Dan om vardagarna. När vi åker iväg till stugan hänger katterna alltid med (tips: lär katten i tidig ålder att vänja sig vid att åka bil - underlättar ENORMT) så det är inga längre tider de är ensamma. De har ju varandra med när vi är borta några timmar så det har alltid gått bra hittills. När vi åker bort många dagar lämnar vi av katterna hos Dans bror eller hos hans föräldrar. Har även bett kompisar komma förbi och titta till dem om det bara är ett par dagar vi ska vara borta. Det är en lag som säger att man måste kolla till katten var 12e timme så försöker iaf utgå från den. Det har varit nån gång (innan jag ens visste att den lagen fanns) som vi lämnade katterna ensamma längre. Hade sjukt dåligt samvete att de skulle vara ensamma men när vi kom hem låg de typ och sov på samma ställe där vi lämnade dem. ;)


Nu utgår jag från den typen av katt jag alltid haft, dvs siames och sphynx. Olika raser skiljer ju sig väldigt i temperament men ska du ha en strikt innekatt kan jag rekommendera dessa två raser. Och att du då måste ha iaf två då de är väldigt sociala. Ska du bara ha en katt är detta inga raser - de är sjukt jobbiga och needy och blir ofta olyckliga som ensamkatter. Och sedan lär de sig som sagt fort! De är även väldigt sociala, nyfikna och pratglada. Sphynxar har ungefär samma typ av temperament som siamesen fast minst det dubbla - det är en extremt intensiv katt. Zappa är ju min första sphynx och jag trodde inte katter kunde ha mer intensiv personlighet än siamesen, men Zappa bevisade det väldigt fort.


Sorry för ett, vad jag tror är, flummigt svar. Är stressad så hinner inte läsa genom all skit jag skrivit. :) Återkom gärna med fler frågor och lycka till med kattletandet!


KRAM
Katja Wulff

2014-09-20 @ 09:32:05
Postat av: Linnéa

TUSEN TAXAR!
så fint och trevligt svar!

Vi har tänkt skaffa birma och typ bestämt oss. Typ.
Min nästa fråga handlar om kattlådor. Och bajslukt. Det känns ju sådär kul. Har planerat att bygga in kattlådan i en möbel med kolfilter men i den lilla lght vi bor i en månad till kommer det inte fungera utan kattlådan måste stå i det fria. Hur tycker du att det fungerar? När det kommer till bajslukt så föredrar jag lätt noll framför lite.

Känns som ett stort åtagande att skaffa ngt för 20 år framåt. Men de är ju så bedårande söta!

Ha en bra dag! Tack för din tid:)
Vänligen, Linnéa

Svar: Så länge du byter ofta och kör med kattsanden Ever Clear (finns inget alternativ...) så luktar det inte. Det är lite dyrare, men ingen annan kattsand är ens i närheten så bra som Ever Clear.
Har faktiskt ingen aning om hur birma är i temperament, aldrig träffat någon ordentligt! Men sjukt fina iaf. :)
Katja Wulff

2014-09-22 @ 11:24:21
Postat av: Linnéa

Sen undrar jag också hur det funkar att åka tåg med katter? Hur ofta behöver de rastas liksom? Klarar de Göteborg-Lund?

Ha en bra dag! Vänligen, Linnéa

Svar: Ja, det ska nog inte vara några större problem. Katter är ganska bra på att hålla sig, vi har aldrig haft problem när vi åkt tåg/bil iaf.
Jo! En gång vart Zappa skitstirrig, fattade inte varför. Men när vi kom fram till stugan rusade han ut... Stackarn hade ränneskita (sphynxar har lättare att få det än övriga raser). Men ändå lyckats hålla sig! Han har blivit åksjuk ett par gånger med (första ggn fattade vi inte vad han höll på med så han spydde över de andra två) så vi fått stanna och hålla ut honom genom dörren så han kan spy. Ha en kräkpåse till hands.

Vad mysigt med katter!!! <3 <3 <3
Katja Wulff

2014-09-22 @ 11:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0