Kaffekokarlagad Flygande Jakob med film och sånt!

Eftersom Dan har något sjukligt hat gentemot bananer i mat blir det aldrig att jag lagar Flygande jakob här hemma längre (JO det måste vara bananer i Flygande Jakob). Innan jag träffade honom och innan jag började laga mat i kaffekokaren var Flygande Jakob en av få rätter jag tyckte var roligt att göra. När jag någon enstaka gång lagade mat under uppväxten var liksom Flygande Jakob det enda jag gjorde. Det och Korv Stroganoff. Dan gillar inte Korv Stroganoff heller. Att vara kräsen är så jälla töntigt. 
 
Nyligen fick jag äntligen chansen igen att göra min gamla favoriträtt! Och såhär såg det ut. 
 
 
Tid
Typ 5 timmar

Ingredienser (på ett ungefär sådär, jag brukar höfta hej vilt)
1 platta kyckling
1 platta bacon
2 ½ dl grädde
3 msk chilisås
Ganska mycket ketchup
Nästan en banan
Relativ mycket sweet chilisås
1 tsk senap
2 tsk tomatpuré
Jordnötter
Chilipulver
Chilisalt
Peppar
Ris 

Gör såhär
Sätt på kaffekokaren och låt den bli varm. Lägg bacon direkt på plattan och stek i 40 minuter, eller tills de blivit gyllenbruna. Byt därefter ut bacon mot kycklingbitarna du delat upp och kaffekokarstek tills de är ordentligt genomkaffekokarstekta.

Å när du är klar med detta är det dags att koka riset. Men först får du ställa kycklingen åt sidan, stänga av kaffekokaren, dra ut sladden och diska av kaffekokarplattan.

Lägg riset i kannan, häll vatten i bryggaren och salt i tratten. Koppla in och sätt på kaffekokaren. Låt stå i ca 1 timme (ja, det beror väl på vilket ris du använder dig av med så klart). Rör gärna om lite då och då så att riset inte fastnar i kannan. Häll sedan av riset på en tallrik och lägg ev folie över. Diska kannan.

Under tiden som riset kokas kan resten förberedas. Skiva bananen och rör ihop den med de resterande ingredienserna som står under Flygande Jakob (nej, inte bacon förstås) i en bunke. När kannan är diskad efter riskokningen så häll ner röran där. Koka tills det blir gött, för mig tog det cirka 1 1⁄2 timme denna gången (gjorde en ganska stor portion). Rör om då och då. Smaka av med salt och ordentligt med peppar och annat du tycker kan behövas. Stäng av kaffekokaren.

Häll över röran på riset och toppa med baconskivorna. Servera med en sallad om så önskas.

Himmelsk gott!
 
Knaperstek bacon.
 
Rör om lite då och då så det inte fastnar så jäkligt.
 
Mniam!
Hur gott ser det inte ut då?! Det är godare.
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Per vill att du gör crêpes!

Svar: Är inte det typ ändå samma som pannkakor? För då har jag gjort det! http://coffeemachinecuisine.com/2014/world-nutella-day/
Funkade skitbra!!
Katja Wulff

2014-05-26 @ 21:52:41
Postat av: Trollmamma

Banan är såååå gott i mat! Faktum är att det är godare med banan i mat än rå banan. Fast det verkar jag vara ensam att tycka.

Trollfar här undrar om du gjort popcorn i bryggaren nångång? Och så tycker han du borde göra kok-kaffe i bryggaren, bara för att det skulle passa hans humor.

Stortrollet o jag åker till Gbg på lördag, vi skulle verkligen uppskatta att kanske få träffa vår favorit-bloggare då, om det går att ordna? =)

Svar: Jag försökte för jättelängesedan att poppa popcorn i bryggaren, men det gick inte då. Eller nån enstaka kan eventuellt ha poppat, har för mig det. Kan vara så att jag endast testade det i kannan. Ska testa direkt på plattan nästa gång!
Men då delar vi humor för kolla här... http://kaffekokarkokboken.blogg.se/2010/july/kokkaffe.html

Vad roligt ni vill det!! Vi ska iväg till stugan vår nu när det är långhelg, MEN det kan faktiskt vara så att jag har ett litet jobb (på ett par timmar bara) i Göteborg på lördag som gör att vi får åka hem tills då. Jag får reda på ifall jag får det eller inte nu i dagarna. Får jag det får vi ju ses innan eller efter! Håller dig uppdaterad.
Katja Wulff

2014-05-26 @ 22:29:01
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: Trollmamma

Det är nåt strul med min mail, så om du har nån uppdatering så skriv om det i en kommentar på min blogg. Då kan jag maila dig från nån annan adress sen.

2014-05-28 @ 08:29:37
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0