Hur du lagar ett MAGISKT halvfabrikatsrecept i kaffekokaren - VIDEO

Det är MÅNDAG och nytt avsnitt av fantastiska KAFFEKOKARKOCKEN! Idag kaffekokarlagar jag ett MAGISKT halvfabrikatsrecept som smakar LJUVLIGT. Kolla in min HÄRLIGA matkanal (och prenumerera) här youtube.com/kaffekokarkocken <3 <3 <3
 
 
Halvfabrikatreceptet - Köttbullar med pulvermos och pulverbrunsås
 
Det var ju när jag bodde i studentkorridor, utan kök på rummet, som jag började laga mat i kaffekokaren. Först var det superduperenkla rätter såsom nudlar och varma koppensoppor och sedan eskalerade det mer och mer och mer. Jag blev besatt av att tänka på vilken mat jag skulle kunna få till i kaffekokaren och kunde inte fokusera på så mycket annat. Och nu, snart fem år senare, är detta mitt allra största intresse. Ja, tillsammans med katter förstås.

Iaf! Något av de första stegen det eskalerade till var denna rätt - alltså fortfarande en skitenkel grej att fixa till med hjälp av din kaffekokare. Eller var det verkligen så enkelt? Strulade en hel del i videoklippet... Och då har de ändå varit snälla och klippt bort en helt del av grejerna jag klantade mig med. 
 
Tid
Mindre än en timme

Ingredienser
1 platta färdiglagade köttbullar
Pulvermos
Pulverbrunsås
Smör
(Ruccola och lingonsylt ifall du har råd)

Gör såhär
Eftersom det går himla fort med pulvergrejerna börjar jag med att kaffekokarsteka till köttbullarna. Lägg en klick smör direkt på kaffekokarplattan och då det smält kan du lägga på köttbullarna. Vrid och vänd dem emellanåt så att de inte bränns vid. När de är genomvärmda och börjar få en lätt stekyta tycker jag att de kan vara klara. Häll över köttbullarna på en tallrik och torka av plattan litegrann.
För nu ska vi fixa till såsen!

Öppna påsen och ös ner pulvret i kannan. Ställ denna på sin plats i kaffekokaren med tratten på toppen. Läs på förpackningen hur mycket vatten som ska användas och häll detta i bryggaren. Rör om när vattnet bryggts genom, häll av såsen i en skål och diska ur kannan.

Nu ska du göra precis samma sak fast istället för en påse pulverbrunsås tar du en påse pulvermos. Upprepa processen i ovanstående stycke. Stäng av kaffekokaren.

Servera köttbullarna med det nybryggda pulvermoset och pulversåsen. Vill du lyxa till det kan du servera med lite grönt, eller lingonsylt, eller kanske med smör i moset, eller varför inte med extra kryddor? Hugg in.

Mycket godare än nudlar i alla fall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0