Laga pizza med din kaffekokare - VIDEO!

När filmteamet var här och skulle spela in hann jag ju inte laga pizza från grunden. Jobbigt ju att hålla på att baka egen deg som ska jäsa och sånt tjaffs. Då funkade det tipp topp med färdig pizzabotten! Lyx också att i pizzabottenspaketet kom också en såndär färdig sås så man slapp hålla på med det. Jag har ju redan gjort pizza en gång från grunden (kommer jag nog aldrig göra igen, hur tråkigt som helst) så klistrar in det receptet nedan så får du själv välja hur du vill göra din pizza.
 
Haha, jo! Teamet var hemma hos oss och filmade delvis för att jag hade som krav (ok, nej... det var inget krav) att katterna skulle vara med. Jag ångrade det lite just innan teamet skulle dyka upp då Zappa var så sjukt dålig i magen. Sphynxar blir relativt lätt det och då luktar deras ränneskit så ofantligt illa. Så när vi just satt igång och jag blir filmad avbryts jag av att det är en av snubbarna i soffan som börjar fnissa hej vilt. Jag kommer förstås av mig och undrar vad han håller på med. Då ser jag bromsspåret på vår nya, vita matta. Och bajslukten fyller snabbt lägenheten. Zappa har alltså lagt av en rejäl ränneskit, vandrat in i vardagsrummet och satt sig på röven framför snubben i teamet och torkat rövva på vår matta. Du vet så när djur sätter sig på gumpen och drar? Uhrk! Men det hade varit himla festligt om de fått med det på film, eller hur?
 
Men nu skulle det ju inte handla om kattdiarré utan om pizza. Och såhär lagar du pizza i kaffekokaren.
 
 
Som jag påpekar lite flummigt i klippet blir jag alltid kärleksfullt hånad av pizzabagarna på vårt gamla pizzaställe (nu har vi flyttat så äter inte där en gång i veckan längre). De tycker min specialpizza jag alltid beställer pizzan verkar vidrig. Men det är sååå gott med mango chutney, tonfisk, curry, jordnötter osv så beställer det alltid. Vilken typ av pizza är din favorit?
 
MINIPIZZA - KaTja SpeZiaLe
 
Tid
Cirka 3 timmar för en minipizza

Ingredienser
Det blir så otroligt fjuttigt att skriva exakta recept till en minipizza. Degen är ett recept på en stor pizza som du sedan får dela i mindre bitar. Det går även bra att frysa in pizzadegen. 

Pizzadeg (för mååånga minipizzor)
50 g jäst
1 tsk salt (gärna flingsalt med smak av rosmarin)
En nypa socker
3 dl fingervarmt vatten
0.5 dl olivolja
9 dl vetemjöl
Smör

Tomatsås (även här så himla fjuttiga mängder)
Passerade tomater
Tomatpuré
Peppar
Fryst örtblandning

Toppingförslag (för ett par, tre minipizzor)
½ liten gul lök
1 burk Tonfisk
1 tsk Mango Chutney
Riven ost 
Grovhackade jordnötter
Curry
Salt
Peppar
Olja

Pizzakrydda
Gurka
Minitomater


Gör så här
Blanda jäst, salt, socker, olja och fingervarmt vatten i en bunke. Rör om detta så att det smälter samman ordentligt. Rör i ungefär 8 dl mjöl (lite i taget) så att degen blir smidig. Jäs degen i bunken under bakduk i en halvtimme. Ta en bit av degen, ungefär så stor som en golfboll, och knåda den ordentligt på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl ifall degen är för kladdig. Platta ut denna ordentligt och forma den så att den passar kaffekokarplattan.

Proffsigt va?

Sätt på kaffekokaren. Häll olja direkt på plattan och hetta upp det ordentligt - cirka 10 minuter. Placera den tunna pizzabottnen på plattan och stek i ungefär en kvart på vaje sida, eller tills den fått en fin färg och inte längre är degig. Lägg över bottnen på en tallrik och torka av kaffekokarplattan.


Pizzabotten de luxe.

Häll en skvätt olja i kannan som du värmer - cirka 15 minuter. Hacka löken under tiden och ner med detta sen i kannan. Kannstek i 25 minuter. 

Nu är det dax att fixa ihop tomatsåsen! Blanda ner lite tomatpuré tillsammans med de passerade tomaterna och smaka av med peppar och örtblandningen. Rör om. Klart, easy peasy! Bred ett lager tomatsås på pizzabottnen.

Blanda ner tonfisk, mango chutney och ost (eller vad du nu önskar att ha på din pizza) i kannan tillsammans med löken. Kannstek detta i en halvtimme. Rör om då och då. Smaka av med salt och peppar.


Kannstek toppingen.

Klicka över tonfiskröran på pizzabottnen. Strö på pizzakryddan och jordnötterna. Servera med en fräsch sallad. Anvjutes bäst med kall öl. Omnomnomnom.

I ♥ Pizza.

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0