Alla hjärtans sallad...

Nåja. Tre typer av hjärtan i alla fall. 
 
Tycker det är en sexig romantisk sallad jag gjort, en riktig kärleksbomb. Massa hjärta liksom? Granatäpple - hett. Köpte även passionsfrukt för att toppa receptet, men det blev för mycket. Till och med de där salladsbladen är läckra. För att vara salladsblad.
 
Hade som vanligt ingen aning hur jag varken skulle rensa eller framförallt kaffekokartillaga alla hjärtan jag köpte med mig hem (typ 50 kycklinghjärtan, 5 lammhjärtan och ett grishjärta) så fick googla runt en massa. Hittade inte mycket som var till användning men Edward Blom skrev på Twitter att hjärta inte ska smaka lever, för då var det inte rätt (fast han visste inte hur det skulle tillagas). Så när jag anade en leverdoft efter att jag satt igång blev jag nervös. Dock när salladen var färdigblandad döljde de andra smakerna den eventuella leversmaken (som vi säger jag helt inbillade mig eftersom jag inte tyckte det smakade så) och jag kan från botten av mitt egna hjärta rekommendera dig att göra denna sallad på alla hjärtans dag. 
Tid
2 timmar
 
Ingredienser
1/2 platta grishjärta
1/2 platta lammhjärta
1/2 platta kycklinghjärta
Röd mangold
Granatäpple
Mozzarella
Parmesan
Valnötter
Balsamvinäger
Olivolja
Salt
Peppar
Smör
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren och hetta upp smör. Rensa bort blodsträngar och annat gojs från hjärtanen och skär i mindre bitar. När smöret smält kaffekokarstekte jag först en platta med lamm- och grishjärta (50/50) hårt på varje sida. Tiden beror väl på hur stora bitar du har, för mig tickade det på i 45 minuter. Du kan ju kolla tex någon serie i kammaren medan du väntar men missa inte att vända runt då och då så att hjärtanen inte bränns vid allt för mycket. Krydda med kärlek (salt och peppar).
 
Byt ut lammets och grisens hjärta till alla kycklingarnas hjärtan du förberett. Kaffekokartillaga dem ungefär precis likadant som de andra.
 
Blanda salladen med delad mozzarella och granatäpple. Lägg hjärtbitarna på salladsbädden. Toppa med riven parmesan och krossade valnötter på. Ringla balsamvinäger över och servera. 
 
Bloody Valentine.
 
Det klaffar!
Krossat hjärta.
Och så måste man ju leka lite med maten när det är så fina ingredienser (medan lammen, grisen och alla kycklingarna nynnar i ljuv änglakör "Quit playing games with my heart").
 
Alltså egentligen bryr jag mig inte alls om Alla Hjärtans Dag-fenomenet. Min infallsvinkel på dagen och mitt recept är däremot jäkla bra. Det är ju ett recept med massa hjärtan! Hjärtan som det finns ett sådant överskott på efter att djuren slaktats. Så är du inte heller helt inne i Alla Hjärtans Dag-bubblan kan du ändå göra det här receptet och fira Alla Hjärtans Dag ordentligt och på ett, enligt mig, mycket vettigare vis. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Varför fick inte katterna va med?

Svar: De är alltid med! Men de höll sig i bakom kameran för en gångs skull. Hmmm... Undrar hur katthjärta smakar?
Katja Wulff

2014-02-13 @ 19:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0