Krabbelurtårta!

Åt du, som jag, en helsikes massa krabbelurer (eller skrabbelucker som vi också kallade dem) fram tills du var typ 11? Och sedan dess har de varit totalt bortglömda, lite som manicklar, risifrutti (jo? nä? joo!) och... öööh, kommer inte ens ihåg fler saker. Det är ju dumt tycker jag för de är ju väldigt goda. Därför vill jag nu tipsa om detta gamla fina barndomsrecept i en upphottad tårtvariant. 
 
Jag har tidigare tillagat pannkakor och annat kladdigt direkt på kaffekokarplattan men då jag råkat repa kaffekokarplattan nu efter 4,5 års matlagande på den har den blivit dum att steka på (måste alltså börja kolla på en ny kaffekokare nu ->  !). Ja, men du vet väl vad som händer när det är repor i din stekpanna? Maten fastnar och så är det dessutom cancerframkallande = inte bra. Idag blir det därför ett smörgåsgrill/kaffekokarrecept. Asså fasiken vad bra smörgåsgrillen är att baka i, jag skrek rätt ut i extas flera gånger över dess förträfflighet! 
 
 
Tid
1 timme
 
Ingredienser
Krabbelurer
1,5 dl socker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
2 ägg
 
Blåbärssylt
Jag kommer inte ihåg men kanske: 
2,5 dl blåbär
0,5-1 dl socker
4,25 myntablad
Saften från en halv lime
 
Smör
Vispegrädde
Lite vaniljsocker till vispegrädden
Några maränger
1-3 myntablad till piff på toppen av krabbelurtårtan
Intakta blåbär för piff
 
Gör såhär
Blanda alla torra ingredienser till krabbelurerna i en bunke. Tillsätt blöta ingredienser och rör om till en jämn smet. 
 
Koppla in smörgåsgrillen och sätt på kaffekokaren. Nu ska det nämligen multitaskas! I med blåbären i kaffekokarkannan och resten av syltingredienserna med. Krossa blåbären och rör om då och då medans krabbelurerna bakas i smörgåsgrillen. 
 
Klicka alltså ner krabbelursmet i en smörad smörgåsgrill och stäng igen den. Efter några minuter är första omgången klar och det är bara att fortsätta med nästa sats. I krabbelurtårtan på bilden är det två omgångar (alltså fyra krabbelurer) som används men den går säkert att göra hur hög som helst. Om du bara ska använda fyra krabbelurer i tårtan märker jag i skrivande stund att du får börja tidigare med sylten så att den hinner bli klar. Det går ju skitfort att göra fyra krabbelurer i smörgåsgrillen.
 
Vispa grädde med lite vaniljsocker och krossa några maränger. I byggandet av krabbelurtårtan på bilden gick det till så här: En krabbelur, ett lager blåbärssylt, en krabbelur till, ett lager krossade maränger och vispad vaniljgädde, ytterligare en krabbelur, ett lager vispad vaniljgrädde med lite sylt, sista krabbeluren och så toppingen - vispad vaniljgrädde, intakta blåbär, basilikablad och maräng. 
 
Dra ut smörgåsgrillen, stäng av kaffekokaren och servera krabbelurtårtan med ännu mer vaniljgrädde och intakta blåbär.
 
Smörgåsgrillen och kaffekokaren - vilket jäkla team!
 
Så vackert och smidigt att jag får en tår i ögat.
 
Och, ja just det! Matbloggspriset vill jag ju vinna! Så nominera Kaffekokarkokboken härÄr du skeptisk till om Kaffekokarkokboken faktiskt ska vinna? Läs då övertygande anledningar här.

Kommentarer
Postat av: Trollmamma

Ahh, tur det var en bild där! "Toaster" är alltså en smörgåsgrill, inte brödrost som min anglofierade hjärna tänkte. Funderade på hur i hela friden du smörade brödrosten... :D

Kan förövrigt meddela att karamellfärgad spagetti i matlådan väcker viss uppmärksamhet, inte bara av det positiva slaget. Men det var festligt! Även om jag fuskade och kokade den i en vanlig kastrull.

Jag visade ditt recept på kaffekokarstekt småtamt för det pipande katt-astroftrollet här, och hon insåg nog att det gäller att sköta sig. Nu tjuter hon inte precis hela tiden jag är hemma, vilket innebär att önskad effekt är uppnådd.

Svar: Haha, har nog alltid kallat smörgåsgrill för toaster och sedan sagt brödrost bara. Men du har ju rätt! Ändrat i detta receptet nu iaf, tack!
Vad roligt! Jag förstår verkligen inte hur det kan bli annat än positiva kommentarer dock. ;)
Katja Wulff

2013-10-09 @ 22:35:41
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0