Kaffekokarkokad äppelchutney!

Var nere i Malmö häromhelgen på namngivningsceremoni för min gulliga brorson Wilgot. Jag är nu inte bara stolt fadder till Thilde utan nu även till lille Wille! I alla fall så fick jag med mig en massa äpplen hem som blev till äppelchutney. Några stycken i alla fall, de andra har ruttnat nu.
 
 
Tid
2-3 timmar
 
Ingredienser
3 äpplen
1/2 gul lök
1 msk riven ingefära
1 morot
1/2 chili
1/2 dl vitvinsvinäger
1 dl vatten
1,5 dl socker
2 msk honung
Chiliflakes 
Chipotle chili
Chilikrydda
Nån chilikrydda till jag inte kommer ihåg namnet på
Curry
Olja
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren och kaffekokarfräs hackad lök, ingefära och chili i olja i en halvtimmes tid. Dela äpplena i bitar och riv till moroten och tillsätt detta tillsammans med vinäger, socker, honung och kryddor i kannan samt vatten i bryggaren. Låt det puttra på ordentligt tills allt blivit så geggigt som du vill ha det. Smaka av med mer kryddor, jag gjorde min riktigt het och fin (som du ser) med alla möjliga chilisorter jag hittade här hemma.
 
Servera den smarriga chutneyn förslagsvis med några goda ostar eller vad du nu är sugen på.
 
Stäng av kaffekokaren.
 

Rör om lite då och då!
 
Häll över äppelchutneyn i en burk som går att försluta väl.
 
Men visst heter det väl ändå äpplechutney egentligen och inte äppelchutney?
 
Världens gladaste unge! Här ser han inte så glad ut, men det var nog för han spydde sekunden efter. Här är en film på min instagram där han är så gooo!!!
 
Foto: Dan Sörensen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0