Prinsesskorv med Annas bästa rotmos!

Den 13 oktober 2011 fick jag ett mail från Anna. Hon tipsade om sitt bästa rotmosrecept. Jag minns det som igår. Var på AW och läste mailet när jag satt och kissade. När jag var färdig gick jag ner till Dan och började babbla om att jag skulle kaffekokarlaga rotmos. Ja, redan den kommande helgen skulle vi göra inlägget ingredienserna inhandlades följande dag. Några veckor senare låg samma ingredienser och ruttnade i kylskåpet.

Gjorde ett nyttt försök ett tag efter det igen. Köpte ingredienserna och tänkte att nu är det minsann dags för Annas rotmos. Nope! Morötterna käkades väl upp - resten gick samma öde till mötes i kylskåpet. Tror vi hann med att inhandla samma jäkla ingredienser ännu en gån innan vi stack i Thailand, men inte heller dessa resulterade i ett rotmosrecept.

När vi var och storhandlade häromdagen verkade Dan bli väldigt skeptisk då jag plötsligt avvek från vår inköpslista och än en gång började lassa ner Annas rotmosingredienser i varukorgen. Men nu jäklar! Får jag presentera Annas bästa rotmos, på en kunglig bädd av mangold självklart serverat tillsammans med prinsesskorv.

Jag har ändrat lite i receptet och anpassat (vill jag tro i alla fall) det till kaffekoakren. Är du nyfiken på Annas originalrecept så fråga henne snällt.




Tid
5 timmar

Ingredienser
3 mjöliga potatisar
1 morot
½ kålrot
2 grönsaksbuljonger
Smör
Senap
Ketchup
Prinsesskorv (eller valfri korv med sting)
Mangold
Salt
Peppar

Gör så här
Skala morot, potatisar och kålrot och dela dessa i mindre bitar. Om du inte vill riskera att somna ifrån maten (som jag gjorde och fick därför hålla på i två kvällar) är pyttesmå bitar att föredra så detta måste koka under ganska lång tid. Lägg allt i kannan, tillsammans med buljongtärningarna, och slå i vattnet i bryggaren. Sätt på kaffekokaren. Och vänta, vänta och vänta tills det blivit ordentligt genomkokt.

Ställ kannan åt sidan när det känns mjuk och krossbart. Lägg en klick smör direkt på kaffekokarplattan och släng på skivad korv. Stek detta i sisådär trekvart eller tills korven är i samma nyans som Ranelid. Häll sedan av vattnet, lägg en stor klick smör i kannan och mosa kalaset. Jag tycker det är gott när det är bitar kvar i moset, men gillar du inte det får du väl mosa lite längre än vad jag gjorde bara. Smaka av med salt och peppar. Ta även av korven och stäng av kaffekokaren.

Lägg upp mangolden på en tallrik och klicka på rotmosen på den kungliga bädden. Placera även prinsesskorven därpå och spruta snyggt på ketchup och senap. Toppa härligheten med en smörklump.



Koka i en evighet.


Påbörja inte matlagningen alltför sent på eftermiddagen/kvällen!


Stek den kungliga korven.


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Pauline

Hej,

Jag jobbar för sajten HittaRecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://kaffekokarkokboken.blogg.se/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Vänlig hälsning,



Pauline Torres

[email protected]

2012-02-28 @ 12:59:44
URL: http://www.hittarecept.se
Postat av: Anna

Det här är fortfarande ett av mina bästa internetögonblick :)

2013-07-14 @ 19:27:03
URL: http://Twitter.com/cooltjej86

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0