Våffeltångad söndagsångestlövbiff med kaffekokarkokt pastaröra

Ibland tar det alldels för lång tid att laga maten i kaffekokaren. När man är lite bakis en söndagseftermiddag blir man lätt vrålhungrig på några sekunder och då är det ett sådant tillfälle. Man pallar liksom inte att hålla på att kaffekokarsteka en lövbiff i en timme. Dessutom blir ju en lövbiff så förbaskat trött, grå och deprimerande. För att dämpa söndagsångesten och för att relativt snabbt stilla den vrålhungriga magen skojade vi idag till det med en våffeltångad lövbiff. Haha! Ångesten halverades bara jag började tänka på en grå, våffelvågig lövbiff. Kan ju inte bli annat än ett enda stort kalas detta.

Kanske ska skriva ut en varning här att du ska vara försiktigt om du ska prova detta hemma själv. Jag har nämligen ingen vidare koll på hur våffeltångar fungerar med vätska och sådär. Men som i all matlagning gäller det att vara lite försiktig.



Tid
Skitfort, dryga halvtimmen bara!

Ingredienser
Lövbiff
Färskpasta
Creme Fraiche med någon smak. Tror jag hade honung, getost och någonting. Orkar inte gå upp och kolla.
1 paprika
1 rödlök
Gurka
Smör
Olja
Salt
Peppar

Gör så här
Olja in lövbiffarna och hacka löken samt paprikan. Lägg pasta och en skvätt olja i kannan, vatten i bryggaren och salt i tratten. Sätt på kaffekokaren och våffeltången. Låt pastan koka i drygt tio minuter och rör sedan ner smör, creme fraiche, paprika och löken. Krydda. Värm upp detta en stund.

Under tiden pastan göttar till sig ska lövbiffen tillagas. Placera lövbiffen i våffeltången och tryck till. Tryck till över hela biffen så att den får en jämn och fin färg. Krydda den med salt och peppar.

Stäng av kaffekokaren och dra ut sladden till våffeltången.

Servera pastaröran med den döroliga lövbiffen och några skivor gurka.


Ös ner vatten i bryggaren.


Våffla lövbiffen och koka pastan. "Luktar lövely!" - Iggy Katt.

Jag har tipsat om det innan (strax efter jag själv blev tipsad) men vill göra det igen. Det är tufft ibland som matbloggare att få maten snygg och intressant på bild, även om man är skitgrym och dessutom har en tokbra fotograf. Vet du hur du ska göra då för att bilden ska bli bättre? Jo! Du ska hålla tallriken framför dig. Klick! Vips så har du en betydligt bättre bild. Besök vilken matblogg som helst och du hittar snabbt exempel på detta. Här har du ett exempel. Här har du ett annat. Och här har du ett tredje. Jag håller helt med och därför dyker även jag upp med en tallrik i famnen ibland.


Till pappa: Jag håller (typ) bara Dans cigg medan han fotar mig. Smakade för jäkla illa dessutom.

Kolla min armhåla. Det ser ut som om där är en liten snippa. Sött. 

Okej, fokus igen på ämnet.
För att få dig att förstå hur fort det går att tillaga en lövbiff i en våffeltång kommer här en film på spektaklet.


Nästan så att filmen måste spelas i slow motion. SÅ fort går det. 2 min sen klart!


Foto & film: Dan Sörensen.
Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0