Irish Coffee

Vi har köpt Donkey Kong Returns till Wii och har därför inte tid att laga mat. En kaffedrink hanns med igår. Det var kul att göra drinkar för omväxlings skull, får bli fler recept på sådana framöver. Passar fint också med kaffedrinkar så att man får extra energi att sitta uppe och spela långt in på nätterna.



Tid
En kvart kanske.

Ingredienser
2 cl Whisky (Glennfiddich använde jag)
2 dl Kaffe
4 msk Vispgrädde
Farinsocker

Testa dig fram med måtten här. Personligen klarar jag inte av en stark Irish utan vill helst att den ska smaka grädde (hade kunnat ha en dl till i den men råkade dricka upp det) och socker.

Gör så här
Stoppa kaffe och ett filter i kaffetratten och häll vatten i bryggaren. (Om du har filter och bryggkaffe hemma vill säga. Jag gör aldrig kaffe i min kaffekokare (neeej, inte för att jag är rädd för att maten ska smaka kaffe) så fick använda mig av Dans kaffepress istället.) Sätt sedan på kaffekokaren. Vispa grädden medans kaffet bryggs. Stäng av kaffekokaren.

Häll en skvätt Whisky i ett glas och tillsätt socker. Blanda och fyll upp glaset med kaffe. Klicka på grädden och strö över lite mer socker. Servera gärna med en bit choklad!


Jaja, jag hällde över kaffet i kannan så att bilden skulle bli mer "rätt".

Foto: Dan Sörensen.


Nu ska vi spela vidare!


Kommentarer
Postat av: Fifi

Haha, jag kan inte dricka irish coffee, för jag blir så pigg att jag inte kan sova på hela natten, måste vara kombinationen sprit och kaffe som gör att det slår slint! Inte för att jag dricker nu då, men i vanliga fall...

2011-01-26 @ 10:01:00
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Annelie - Singapore

Gillar du också att dricka tunn grädde?

Jag dricker inte mjölk, har aldrig gjort men tunn grädde är mums mums!

2011-01-26 @ 13:00:17
URL: http://sandberg2singapore.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ni kan då mysa till det. Jag och Sven lirade Donkey Kong hela julledigheten men sen kom vi av oss. Får nog ta tag i det där nu...

2011-01-26 @ 18:50:27
URL: http://sannalund.se
Postat av: HannaFindus

Åh, detta har jag alltid velat göra!



Tack så mycket!

2011-01-30 @ 23:12:13
URL: http://nattstad.se/HannaFindus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0