Kalaskakor med chokladkola

Baka Hemma-Maria ska snart komma hit och kaffekokarbaka med mig. Tydligen har hon något gryyyhymt recept på kakor som vi ska prova. Tills vidare får du nöja dig med ett (antagligen) lite sämre recept på kakor. De hottades i och för sig upp rejält med kolan och strösslet. Förutom kladdkaka har jag inte bakat särskilt mycket alls under mitt tjugonioochetthalvtåriga liv. Kommer inte ens ihåg att jag gjort kakor någon gång. Fast det var ju rätt skoj så tipsa gärna om bra recept!



Tid
Minst 2½ timme

Ingredienser
100 g smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl farinsocker
1 ägg
2 dl mjöl
½ tsk bakpulver

Kola
3 msk smör
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
5 msk sirap
3 msk kakao (jag smälte egentligen ner blockchoklad men tycker inte alls det blev lika gott som med kakao)

Strössel


Gör så här
Rör ihop de olika varianterna av socker med smöret. Tillsätt ägget och blanda sedan ner mjölet och bakpulvret.

Sätt på kaffekokaren. Vänta tills den blivit varm och klicka på smeten direkt på plattan. Stek kakorna ungefär 20 minuter på varje sida eller tills de blivit ordentligt genombakade. Lägg kakan åt sidan och häll på en ny klick kaksmet.

När smeten är slut/du inte orkar göra fler kakor är det äntligen dags för nästa steg - chokladkolatillverkning! Torka snabbt av plattan så att där inte är någon gammal kaksmet kvar. Lägg sedan ner smöret i kannan och smält detta. Tillsätt socker, vaniljsocker och sirap och koka detta i trekvart. Tillsätt därefter chokladen och låt stå tills den har smält. Rör om och låt det puttra i ytterligare en kvart. Stäng av kaffekokaren.

Slå över chokladkolan på kakorna och bred ut det till ett hyffsat jämnt lager. Kalasa till dem ytterligare med lite färgglatt strössel.


Steka, steka liten keka.


Koka, koka lite kola.


Allt blir bättre med chokladkola?


Notera det färglada strösslet, det trasiga nagelbandet, de brända knogarna samt Iggy Katts rivmärken.

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: M a t i l d a W i t t i n g !

Fan vilka heta bilder! Vad har ni för kamera osv?

2011-04-14 @ 13:26:27
URL: http://matildawitting.blogg.se/
Postat av: katja

Tack! Dan (min sambo och fotograf) kommenterade om det i någon inlägg tillbaka. Tog mig friheten att copy/pastea hans inlägg!



"Jag redigerar rätt mycket i efterhand då jag nog är en ganska medioker fotograf, tekniskt sätt iaf.



Min utrustning är en Canon 7D tillsammans med antingen mitt Canon 24-70 mm 2.8 L objektiv eller Canon 50 mm 1.4 samt en 430EX Speedlight II blixt.



Min redigering av bilder brukar oftast vara:

1. Raw-hanteraren (färgtemperatur, exponering, svärta, mättnad, + lite clarity)

2. Photoshop - Finlir med kurvor, färgbalans, kontrast + ev. friläggning och ibland brusreducering och även enklare porträttretush när det behövs.

3. Skärp upp där det behövs med high pass filtret (oftast hard light som blending mode)"



+ så behöver man ju hemskt snygga motiv att fotografera... ;)



2011-04-14 @ 13:34:26
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0