GLAD PÅSK - Äggtårta!

Firar gör man väl bäst med tårta! Och då borde ju påsken firas bäst med äggatårta!?



Tid
5 timmar

Ingredienser
11 ägg
Massa majonnäs
Massa kaviar
Peppar
Smör

Gör så här
Tårtan ska byggas upp av kokta och vändstekta ägg, klistras ihop med majonnäs och sedan piffas förstås!

Lägg sex av äggen i kannan och häll vatten i bryggaren. Sätt på kaffekokaren. Eftersom äggen inte bör vara kladdiga kokade jag dem extra länge, drygt 1½ timme. Häll sedan av det varma vattnet, skölj dem i kallt vatten och skala dem.

Smält smöret direkt på plattan. Kläck ett ägg därpå och stek det ganska hårt på båda sidor. Det tar ungefär 40 minuter totalt för ett vändstekt ägg. Tårtan på bilden har fyra vändstekta ägg. Det tar ju lite tid men bra är att de blir perfekt runda då de steks på kaffekokarplattan. Och för att göra en äggatårta krävs det att tårtbottnarna är runda och lika stora. Stäng av kaffekokaren när du är klar.

Nu ska det minsann byggas! Dela alla äggen utom ett på mitten. Lägg ett vändstekt ägg på en tallrik. Placera tre halvor på det vändstekta ägget. Klistra ihop dem med majonnäs och peppra. Fortsätt likadant tills du toppat med det sista vändstekta ägget. Har jag räknat rätt på alla ägg ska du ha ett helt ägg kvar samt en halva. Strimla det hela ägget i en äggstrimlare och bred ut de tunna skivorna fint på toppen.

Och så till dekorationen - Kaviar! Spritsa på en massa kaviar i ränder över hela tårtan. Toppa kalaset med den sista halvan och klicka på lite kaviar där med.

Perfekt på påsksmörgåsbordet!


Kaffekokarkoka massa ägg.


Kaffekokarsteka ännu fler.


Dan envisades att vi skulle ha äcklig majonnäs i tårtan (han är beroende). Jag hade föredragit enbart kaviar. Det funkar finfint det med.


Så fin den blir va?!


Foto: Dan Sörensen.


Kolla förresten vad jag fick av Danis! Jag visste inte ens att man köpte påskpresenter. Lite pinsamt med tanke på att jag fick världens största OCH bästa påskägg. Kolla bara så stort och bra det är:


Massa godis, en jumpsuit och biljett till Way out West!!!!

Bra va? Det framgår inte riktigt hur stort det är så tog Gucci Katt till hjälp. Alltså det fettot är enormt bara så du vet.


Gucci Katt i ett nötskal äggskal.

Aja, nu vankas det påskkalas! Du får ha en riktigt fin påsk!
Puss och kram från Katja, Dan, Iggy K. & Gucci K..


Kommentarer
Postat av: katja

HAHAHAHA OH MY GOD! EN FETTOKATT I ETT PÅSKÄGG! HAHHAHAHAHAH!

2011-04-22 @ 01:51:04
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Dan, kaffekokarkokboksfotograf

Mitt största fotojobb för kaffekokarkokboken någonsin.

2011-04-22 @ 01:52:23
URL: http://dansorensen.se
Postat av: katja

WOOOOOOOOOOOW. vilken underbar pojkvän du har!! åååh!

2011-04-22 @ 01:52:31
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Sanna

Haha jag vet inte om jag ska tycka det ser sjukt gott ut eller lite småmakabert. Kanske båda på samma gång. Men heja kokta ägg och kaviar. Du är så fyndig med din kaffekokare!



Ha en fin påsk!

2011-04-22 @ 11:05:55
URL: http://sannalund.se
Postat av: natalie

haha gud vad ni är härliga allihopa! äggtårtan var något av det bästa jag sett på länge! GLAD PÅÅÅSK!

2011-04-22 @ 11:06:43
URL: http://nataber.blogspot.com
Postat av: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo

sounds good ! (:

2011-04-22 @ 13:02:48
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0