Mosfärssås

Jag och Dan har länge gått och tjatat för varandra om hur gott det är att äta köttfärssås till hemmagjord potatismos men det har inte blivit av förrän nu! Vi har hela tiden trott att rätten heter "Brinnande Kärlek" men så var det ju inte alls, rätten är typ någon variant på "Shepherd´s Pie". Hur B låter inte Shepherd´s Pie jämfört med Brinnande Kärlek? Tänkte först kalla rätten för Brinnande Kärlek i alla fall för det låter så fint, men sen märkte jag att även Brinnande Kärlek är en prima rätt för kaffekokaren så ska göra den vid ett senare tillfälle bara. Fick ett tjusigt namnförslag på twitter från @tretti_se - Mosfärssås! Jag kallar rätten för det istället.



Tid
5 timmar

Ingredienser
Köttfärssås (jag har gjort köttfärssås innan i bloggen, men detta receptet blev en smula olikt)
200 g (?) köttfärssås (eller så mycket som det nu får plats på plattan)
1 gul lök
1 msk tomatpuré
1 msk sweet chilisås
150 g krossade tomater
Massa ketchup (jag är ketchupoholic)
1 vitlöksklyfta
Olja
Peppar
Salt

Potatismos

Ca 6 mindre potatisar (mjöliga)
½ dl mjölk
En stor klick smör
Salt
Peppar

Lite sallad för piff!


Gör så här
Potatismos
Skala potatisarna och dela dem i mindre bitar. Häll vatten i bryggaren, lite salt i tratten och potatisarna i kannan. Sätt på kaffekokaren. Koka potatisarna i cirka 2 timmar - beroende på hur stora bitarna är. De ska bli mjuka, när de är det kan du hälla av vattnet.


Skalar du potatis inåt eller utåt!? Innan skalade jag utåt men nu är det helt plötsligt skitsvårt.


Koka skivad och delad potatis.


Hhihihi. Vi tittade till Sur-Iggy Katt under potatiskokningen. Innan det blev matlagningsdags var det nämligen duscha-katterna-dags! Jag har aldrig hört en så förbannad Iggy som där och då i duschen. Här ligger hon och trycker vid elementet. Hon är fortfarande blöt, men fin hon blev va? (Nu är hon inte sur längre)


Häll mjölken i kannan med potatisarna och mosa ihop detta med exempelvis en slev. Tillsätt en stor klick smör och rör om. Ställ tillbaka kannan och värm upp potatismosen, typ 25 minuter. Krydda till det lite! Lägg över potatismosen på en tallrik och sätt lite folie över. Diska kannan.


Mosa potatisen.


Köttfärssås
Häll olja på plattan och låt det bli ordentligt varmt, det tar 10-15 minuter. Lägg sedan på köttfärsen och bryn till det i sisådär en halvtimme. Dela och rör om färsen under tiden så att det inte blir en hamburgare av det hela bara. Hacka upp löken under tiden och lägg ner detta tillsammans med olja i kannan.


Flöttigt och gött!


När köttet är färdigt ska du sleva ner detta i kannan det med. Torka av plattan innan du sätter på kannan. Kannstek detta i 25-30 minuter ungefär. Tillsätt resten av ingredienserna (förutom kryddorna), rör om och låt det puttra i ytterligare 40 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Kannstekning.. Vilket fantastiskt påfund va?!


Snart kokdags. Det tar lite tid, men gott blir det!


Servera köttfärssåsen tillsammans med potatismosen och en fräsch sallad.
Jättegott!


Foto: Dan Sörensen.


Kommentarer
Postat av: Emma-Lou

Jo, jag misstänkte att det var sambon din som plåtade bilderna eftersom hans namn stod med :-)



Mosfärsmos låter ju riktigt gott, men brinnande kärlek var riktigt vasst alltså.



Ska kolla av lite hur det blir med nördoglajjorna, vill inte vara för proper längre, har redan ett par "båglösa" stilrena glasögon!

2010-09-29 @ 23:28:46
URL: http://emmalou.myshowroom.se
Postat av: Emma-Lou

Pilotbrillor kollade jag in idag - men de tre jag hittade på Synsam var för små :/ Hoppas du hittar några som passar dig!

2010-09-29 @ 23:56:37
URL: http://emmalou.myshowroom.se
Postat av: Emma-Lou

Jag har ju så stora ögon och därför jag har svårt. Kollade av på herrsidan också och hittade ett par glasögon. Dock fick jag bara medtaga 3 (av 5) glasögon hem ;-(

2010-09-30 @ 10:17:32
URL: http://emmalou.myshowroom.se
Postat av: ANNELI BERGMAN - KRISTALLKRONA

Jag verkligen ÄLSKAR din blogg.. Den är nyskapande liksom! Man längtar att läsa nästa inlägg och se vad du har hittat på för något nytt att laga i din kaffekokare!! :D



TUMMEN UPP FÖR DIG! :)



KRAM ANNELI!

2010-09-30 @ 22:30:02
URL: http://kristallkrona.wordpress.com
Postat av: fifi

haha, det där med bad brukar inte vara så poppis ;)



Ja, det är så himla trist med katterna, men vi har en granne som har klagat i ca 1,5 år på att katterna stör och nu på sistone har hon börjat klaga oftare och oftare, jag står inte ut längre! Samtidigt fattar jag inte att det kan låta så vansinnigt mycket när katterna springer på golvet...

2010-10-01 @ 11:20:50
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Felix

Fin blogg! =D

Jag behöver hjälp med att få min maskot att prata =(



http://idiotenstankar.se/2010/10/tavling-hjalp-idioten-prata/

2010-10-02 @ 18:28:36
URL: http://idiotenstankar.se/
Postat av: Patricia

måste säga att eran katt är så läcker!

riktigt snygg

2010-10-11 @ 01:22:22
URL: http://superninja.blogg.se/
Postat av: Katja

Patricia - Ja, hon är en fröjd för ögat! Men inte för tårna..

2010-10-15 @ 12:50:07
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0