Strykjärnsstekt hamburgare till Carolina Gynning!

Är nere hos mamma och pappa i Malmö och hälsar på. Började bli hungrig här och eftersom jag även är på experimenthumör vill jag inte använda spisen. Mamma och pappa dricker inte kaffe så de har ingen kaffekokare hemma (de hade en gammal Melitta förr men den fick ju jag!). Kom då att tänka på att när jag blev intervjuad av en tidning för ett tag sedan fick jag frågan vad för andra redskap i hemmet man kunde använda sig av till att laga mat. Jag svarade typ att "det borde väl gå att stryka till en biff eller nåt". Några dagar efter den artikeln publicerats så ringde Förkväll och bjöd in mig till deras program. De höll på att tjata om att jag både skulle laga en massa mat (en hel påskbuffé) i kaffekokaren till dom i TV och även "stryka till något lite snabbt åt Gynning". Jag tackade nej till detta pga upplägget och flera andra anledningar. Hade dock varit kul att träffa Carolina, hon är ball.

Rotade genom kylskåp och frys här hemma och hittade flera påsar oidentifierbart kött. Ringde mamma och frågade var det var. Lever. Äckligt, det tror jag till och med Carolina tycker. Hittade även "färdigformade" halvråa hamburgare. Det får duga. Får göra detta på "riktigt" när jag kommer tillbaka till Göteborg igen, så att Dan kan dokumentera ordentligt med.

Mamma och pappa stryker kläder så de har ett strykjärn hemma som tur är. Tycker nu därför det är dags att "stryka till något lite snabbt". Så den här rätten är till dig Carolina Gynning!


Strykjärnsmatlagning har jag egentligen inte så stor koll på så var försiktiga om ni ska prova hemma.



Strykjärnsstekt Hamburgare


Tid
45 minuter

Ingredienser
En färdigpackad halvråd hamburgare
Ett hamburgerbröd, eller förslagsvis fralla
Lök
Avokado
Ost
Tomat
Ruccola
Senap
Ketchup
Chips
Smör
Salt
Peppar
Strykjärn
Strykbord
Ett värmesäkert underlägg

Gör så här
Fäll upp strykbord och sätt på strykjärnet. Lägg hamburgaren på underlägget och ringla smör över burgaren. Stryk hamburgaren. Lyft strykjärnet då och då om du inte kan få strykjärnet till att "glida" över burgaren. Salta och peppra burgaren, stryk lite till och sen vänd när den börjar bli klar. Gör likadant på andra sidan. Sen vände jag fram och tillbaka några gånger tills det var ordentligt genomstekt och fick en fin yta. Det tog 10-15 minuter på var sida totalt ungefär. Jag körde på den varmaste strykjärnsinställningen. Stäng av strykjärnet.

Hacka upp önskade tillbehör och lägg dessa tillsammans med hamburgaren mellan brödet. Jag gillar inte alls "vanligt" hamburgarbröd, tycker det blir mycket godare med någon sorts fralla. Mina tillbehör ser ni ovan men det går bra att mixa hur du själv vill!

Servera hamburgaren, gärna med chips!
Jättegott!


Förbered.


Ringla över smör. Detta var i mesta laget..


Stryk hamburgaren.

Har även en strykjärnsstekningsfilm. Men den får du se senare pga uppladdningsproblem!

Snackade med Dan där hemma nu och han kom faktiskt med ett rätt bra tips. Folie mellan hamburgaren och strykjärnet kan vara att föredra!

Kommentarer
Postat av: Lixy

Få koll på årets riksdagsval, lär mer på min blogg.

2010-09-17 @ 11:16:11
URL: http://valjrattparti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0