Minipizza!

I förrgår gjorde vi pizza här hemma. Dan gjorde ugnslagad bautapizza medans jag gjorde kaffekokarlagad minipizza. Min pizza blev så klart (enligt mig själv) snäppet godare!

Vill du hellre göra inbakad pizza? Spana in mitt recept på det här.



Tid

Cirka 3 timmar för en minipizza

Ingredienser
Det blir så otroligt fjuttigt att skriva exakta recept till en minipizza. Degen är ett recept på en stor pizza som du sedan får dela i mindre bitar. Det går även bra att frysa in pizzadegen.

Pizzadeg (för mååånga minipizzor)
50 g jäst
21 tsk salt (gärna flingsalt med smak av rosmarin)
En nypa socker
3 dl fingervarmt vatten
0.5 0.5 dl olivolja
9 dl vetemjöl
Smör

Tomatsås (även här så himla fjuttiga mängder)
Passerade tomater
Tomatpuré
Peppar
Fryst örtblandning

Toppingförslag (för ett par, tre minipizzor)
½ liten gul lök
1 burk Tonfisk
1 tsk Mango Chutney
Riven ost
Grovhackade jordnötter
Curry
Salt
Peppar
Olja

Pizzakrydda
Gurka
Minitomater


Gör så här
Blanda jäst, salt, socker, olja och fingervarmt vatten i en bunke. Rör om detta så att det smälter samman ordentligt. Rör i ungefär 8 dl mjöl (lite i taget) så att degen blir smidig. Jäs degen i bunken under bakduk i en halvtimme. Ta en bit av degen, ungefär så stor som en golfboll, och knåda den ordentligt på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl ifall degen är för kladdig. Platta ut denna ordentligt och forma den så att den passar kaffekokarplattan.


Proffsigt va?


Sätt på kaffekokaren. Häll olja direkt på plattan och hetta upp det ordentligt - cirka 1o minuter. Placera den tunna pizzabottnen på plattan och stek i ungefär en kvart på vaje sida, eller tills den fått en fin färg och inte längre är degig. Lägg över bottnen på en tallrik och torka av kaffekokarplattan.


Pizzabotten de luxe.


Häll en skvätt olja i kannan som du värmer - cirka 15 minuter. Hacka löken under tiden och ner med detta sen i kannan. Kannstek i 25 minuter.

Nu är det dax att fixa ihop tomatsåsen! Blanda ner lite tomatpuré tillsammans med de passerade tomaterna och smaka av med peppar och örtblandningen. Rör om. Klart, easy peasy! Bred ett lager tomatsås på pizzabottnen.

Blanda ner tonfisk, mango chutney och ost (eller vad du nu önskar att ha på din pizza) i kannan tillsammans med löken. Kannstek detta i en halvtimme. Rör om då och då. Smaka av med salt och peppar.


Kannstek toppingen.


Klicka över tonfiskröran på pizzabottnen. Strö på pizzakryddan och jordnötterna. Servera med en fräsch sallad. Anvjutes bäst med kall öl. Omnomnomnom.

Jättegott!


I ♥ Pizza.


Foto: Dan Sörensen.




Kommentarer
Postat av: Fifi

Vilken söt pizza!



Jag klippte mig på Moscow, har gjort det de senaste åren. Nu hade "min" frisör slutat, men hon som tog över var faktiskt ännu bättre!

2010-10-13 @ 18:29:37
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Fifi

Tusen tack, vad gullig du är!

2010-10-15 @ 10:13:09
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: HannaFindus

Jag älskar dina experiment! Jag måste bli bättre på dessa!

2010-12-21 @ 00:00:09
URL: http://www.nattstad.se/HannaFindus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0