Kaffekokarlagad Flygande Jakob.

Flygande Jakob är lite av en favoriträtt för mig. Jag kan göra den förbaskat god även på spisen. I vanliga fall är ju kyckling en huvudingrediens men jag har alltid tyckt det blir mycket godare med kassler istället. Det fungerar alldeles utmärkt även med quorn om man vill göra den vegetarisk.

Häromveckan började jag göra rätten men mitt under baconstekningen föll en bakplåt ner över kannan som gick i tusen bitar. Idag gjorde jag ett nytt försök i en ny kanna och det übersmarriga resultatet hittar ni här..




Tid
4 - 4½ timmar.

Ingredienser

Flygande Jakob
3 skivor kassler
2½ dl grädde
3 msk chilisås
Ganska mycket ketchup
Nästan en banan
1-2 msk sweet chilisås
1 tsk senap
2 tsk tomatpuré
Bacon
Jordnötter
Chilipulver
Chilisalt

Ris
2 dl ris som ska ta 10 minuter att spiskoka
5 dl vatten
Salt

(Sallad)

Gör så här
Sätt på kaffekokaren och låt den bli varm. Lägg bacon direkt på plattan och stek i 40 minuter (skivor går fortare än tärningar och blir dessutom mycket godare har jag kommit underfund med). Blir det för flottigt går det bra att dutta av med lite papper under tillagningen. Lägg dem åt sidan när de blivit gyllenbruna. Stäng av och koppla ur kaffekokaren och diska snabbt av plattan.

Lägg riset i kannan, vatten i bryggaren och salt i tratten. Koppla in och sätt på kaffekokaren. Låt stå i 1½ timme. Rör gärna om lite då och då så att riset inte fastnar i kannan. Häll sedan av riset på en tallrik och lägg lite folie över. Diska kannan.

Under tiden som riset kokas kan resten förberedas. Skiva kassler och banan. Rör ihop resterande ingredienser som står under Flygande Jakob (nej, inte bacon förstås) i en bunke och sedan ner med bananen och kassler. När kannan är diskad efter riskokningen så häll ner röran där. Koka tills det blir gött, för mig tog det cirka 1 ½ timme denna gången (gjorde en ganska stor portion). Rör om då och då. Smaka av med salt och ordentligt med peppar. Stäng av kaffekokaren.

Häll över röran på riset och toppa med baconskivorna. Servera med en sallad om så önskas.
Jättegott!


Stek bacon.


Koka ris.


Låt Flygande Jakob puttra.


Twittra.


Foto: Dan Sörensen.



Kommentarer
Postat av: HannaFindus

Det ser ju så jäkla snyggt ut!

2010-03-16 @ 23:25:06
URL: http://hannafindus.blogg.se/
Postat av: HannaFindus

Har ett recept åt dig!



Du behöver:

Ris

Olja

Mango Chutney

Quornbitar

Lite soya

Kött- och grillkrydda



Du gör förstås detta i vilken ordning du vill, men koka riset, stek quornbitarna i olja (tror det är lättast om du använder själva kannan till detta). Krydda bitarna med med kött- och grillkrydda (eller något annat trevligt). Häll på mangochutney (ganska mycket - det ska bli som en sås) och kanske lite soya.



That´s it!

2010-03-17 @ 23:40:49
URL: http://hannafindus.blogg.se/
Postat av: HannaFindus

Föresten...glömde att man också ska ha på lite cashewnötter i efterhand till receptet jag skickade! Jättegott!

2010-03-18 @ 00:13:30
URL: http://hannafindus.blogg.se/
Postat av: HannaFindus

Nu blev jag ännu mer motiverad att skaffa en riktig hästdräkt! Din pappa verkar sjukt rolig om han var med som hästbakdel! En häst på bussen måste man ju lätt prova!



Nu kommer Pontus (min framtida hästbakdel) att bli glad!

2010-03-18 @ 01:59:07
URL: http://hannafindus.blogg.se/
Postat av: Victoria

Hej! Dina skålar är så fina! Vart hittade du de? :)

2010-03-19 @ 14:02:59
URL: http://loria.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0