Världens godaste korvstroganoff med ris.

För ett år sedan levde jag på mackor. Delvis för att jag bodde i korridor med gemensamt kök, delvis för att jag gillar mackor men mest för att jag aldrig gillat att laga mat och aldrig uppskattat mat särskilt. Eller kanske tvärtom med det där sista.. Jag tycker allt är gott och då åt jag hellre ett par mackor, som är enkla, billiga och snabba att "tillaga" än att ställa mig och laga ordentlig middag. Sen ändrades detta när jag började laga mat i min kaffekokare. Helt plötsligt blev det ju hemskt roligt! Och fast jag gnällt ofta om den där /&/¤#¤ kaffekokaren gillar jag det. För det mesta i alla fall. Folk som känner mig höjer ett och annat ögonbryn över mina talanger i köket nu för tiden. Ja, fast jag nästan fick programledaren i Nyhetsmorgon att spy i direktsändning kallar jag det talanger för att för ett år sedan visste jag inte ens koktiden på ett hårdkokt ägg. Nu vet jag att det är typ en timme.

Jag ville komma fram till följande.. Trots noll matlagningsintresse förr har jag alltid kunnat tre rätter som jag (enligt mig själv) är en jävel på. Det är ugnsgratinerad spaghetti med köttfärssås, flygande jakob och korv stroganoff. Nedan delar jag med mig av det enda av mina paradrecept som går att göra i en kaffekokare (de andra kräver en ugn ju). Enjoy!



Fin bild va? Ett litet smakprov hur bilderna i boken min kommer att se ut.
Foto: Dan Sörensen

Tid
Ca 3½ timmar

Ingredienser

Ris
2 dl ris som ska ta 10 minuter att koka (på ett "vanligt" sätt)
5 dl vatten
Salt

Korv Stroganoff
150 g falukorv (andra korvsorter går med bra)
1 gul lök
2 dl grädde
1 msk tomatpuré
Massa ketchup och lite chiliketchup
1 msk senap (gärna skånsk senap)
Lite sweet chilisås
Chilipulver
Smör
Massa peppar
Salt

Sallad
Ruccola
Avocado
Tomat
Olivolja
Balsamvinäger
Salt
Peppar

Hmm.. Rätt dålig koll på hur mycket av varje jag hade i. Höftade rätt mycket. Ska göra om det någon gång och mäta bättre. Hemligheten är i alla fall en god senap och sweet chili.

Gör så här
Lägg riset i kannan, vatten i bryggaren och salt i tratten. Sätt på kaffekokaren. Låt stå i 1½ timme. Rör gärna om lite då och då så att det inte fastnar i botten för då är det ett helsike att få bort. Grovhacka löken och skär korven i rektanglar. Häll av riset och diska kannan. Lägg lite aluminiumfolie över riset om ni vill äta det hyffsat varmt. Häll smör i kannan, låt det smälta och släng i löken och korven sen. Detta ska fräsa i en halvtimme, tillsätt sedan grädde, tomatpuré, ketchuparna, senap, sweet chilisås och chilipulver och låt puttra i ytterligare 40 minuter. Salta och peppra sedan. Häll över korvstroganoffen på riset och servera med en god sallad.
Bautagott!


Koka ris.


Koksteka korvstroganoff.


Blogga. Är förkyld, därav mössa och näsblod.


Kommentarer
Postat av: Kari Receptomaten

Underbart! Helt enkelt, lika sjukt men underbart!

2010-01-19 @ 00:46:30
URL: http://receptomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0