Bengt Sjöströms lite Försenade dock Fantastiska Fiskrecept.

Jag hade nöjet att träffa självaste Bengt Sjöström på Matmässan som jag var på i och med Matbloggspriset (ni kan se hur det gick med Matbloggspriset här och här). I alla fall, Bengt lovade att ge mig ett recept då jag träffade honom och tro jag blev glad när ett det damp ner i inboxen tidigare idag. Bättre sent än aldrig! Var tvungen att laga till det på studs. Liiite skeptisk var jag till en början men det smakade underbart!

Får se om det är något sånthär som herr Sjöström hade tänkt sig att det skulle bli..




Tid
Cirka 4½ timme

Ingredienser
Jag har uppskattat lite här och där utifrån Bengts recept och även anpassat det till en portion och till kaffekokaren. Originalreceptet hittar ni längst ner.

2 hårda potatisar. Jag hade ingen aning att det fanns mjuka potatisar förrän mina smulades sönder. Fick springa till affären igen och köpa hårda.
2 rödspättefiléer
½ flaska chilisås
2 dl vatten till chilisås
½ lök
En näve champinjoner
Chilisalt
Peppar
Timjan
Crème fraiche
Krutonger
Olivolja

Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Lägg potatisar i kannan, salt i tratten och fyll på vatten i bryggaren. Låt detta stå i tre timmar, beroende på potatisstorleken. Jag bytte vatten en gång i timmen. Känn efter med en sticka emellanåt, den ska vara nästan klar. Häll sedan av vatten och potatis. Dela potatisen i små bitar.

Häll olja i kannan och ställ tillbaka den på plattan. Värm i 10 minuter och tillsätt sedan hackad lök och skivad svamp. Kannstek detta i 20 minuter. Skiva spättorna och lägg dessa tillsammans med potatisen i kannan. Salta ordentligt. Fyll på vatten i bryggaren och låt detta koka i 25 minuter (Ändrade lite på Bengts recept här, tror det kan vara bra att steka till lök och svamp innan). Häll sedan av allt vatten och lägg råvarorna i en djup skål. Tillsätt timjan.

Häll chilisåsen i kannan och vatten i bryggaren. Rör om och låt stå i ungefär tio minuter. Smaka av med salt och peppar. Ös över chilisåsen i skålen. Servera med krutonger och en klick crème fraiche. Toppa med lite timjan!
Jättegott!

Tack Bengt!


Koka potatis.


Koka lite fisk och sånt.


Häll över chilisåsen på fiskgrejset. Yum.

Foto: Dan Sörensen




Nedan följer originalreceptet från Bengt.

Enkel fiskgryta på kaffekokarvis

1fl chilisås
1l vatten
12st kokta potatisar
2hg svamp
2st sommarlökar ( eller purjo)
salt, peppar, örter t.ex. krondill eller citrontimjan
2st portionsfiléer fisk, sinn och ben fria.


Beredning

Dela de kokta potatisarna i små bitar.
Skiva svampen, skär ned löken i fina små bitar.
Tärna ned fisken.

Lägg allt i en djup skål.
Salta ganska ordentligt.
Ta det heta vattnet från kaffekokaren och slå detta över råvarorna.

Häll chilisaucen i en bringare, häll i nytt kokande vatten, smaka av med alt
och peppar

Häll av vattnet som täcker fisken, fördela fisk och grönsaker i djupa
tallrikar.
Lägg i örterna och slå på innehållet från bringaren.
Severa gärna med krutonger och eller en klick creme fraice


Smaklig enkel måltid


Bengt & Jag

Kommentarer
Postat av: Kari Receptomaten

Läckert & proffsigt, grattis!

2010-02-11 @ 02:27:51
URL: http://receptomaten.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Sjukt kul att du lagar i kaffekokaren! Ser fantasktiskt gott ut också!

2010-02-11 @ 09:41:41
URL: http://vinomat.blogg.se/
Postat av: Kamilla

Detta kan vara den bästa bloggen jag sett på väldigt länge!

2010-02-11 @ 12:11:18
URL: http://www.mittens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0