Senapssill (sillamacka)

Ytterligare en klassiker på julbordet är senapssillen. I löksillen jag gjorde använde jag tre olika sorters lök och senapssillen du får recept på här är det tre olika sorters senap. Smakade som sagt inte på sillbitarna men såsen blev supergod!



Tid
Utan förberedelser - snabbt

Ingredienser
1 konservburk sill

Senapssås
2 msk vanlig senap
2 msk skånsk senap
2 msk dijonsenap
3 msk socker
2 tsk rödvinsvinäger
½ purjolök
1 dl vispgrädde
0,5 dl olja
Ett knippe dill

En macka


Gör så här
Öppna konservburken, häll av spadet, skölj sillen och lägg den i blöt i kaffekannan över natten. Torka av sillen nästa dag och dela den i mindre bitar.

Blanda ihop alla ingredienserna till senapssåsen och rör om. Blanda ner sillbitarna.

Servera förslagsvis senapssillen på en macka!


Foto: Dan Sörensen.



Sara har förresten en julkalendersblogg där hon intervjuat en ny inspirerande person varje dag. Jag blev lucka fem! Läs intervjun med mig här.


Kommentarer
Postat av: Sara Öhman

Tack för att du ville vara med Coola-Katja! En frisk fläkt är vad du är!

2010-12-07 @ 07:27:45
URL: http://saraohman.se
Postat av: Frank

Tack för tipset, låter gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0