Janssons Frestelse



Tid

3½ timme


Ingredienser
4-5 fasta potatisar
½ gul lök
1½ dl grädde
½ burk ansjovis
Lite av ansjovisspadet
Ströbröd
Smör
Svartpeppar
Tomat


Gör så här
Skala potatisarna och skär dem till tunna stavar. Lägg ner dessa i kannan och häll vatten i bryggaren. Sätt på kaffekokaren. Koka stavarna i typ en timme, tills de känns ganska färdiga. Skiva ansjovisen i småbitar och hacka löken under tiden.

Häll av potatisen och skölj av kannan. Lägg en stor klick smör i kannan och smält det. Tillsätt potatis och lök. Kannstek i 45 minuter. Häll sedan ner ansjovisbitarna, grädde och spadet. Koka i ytterligare en timme. Smaka av med peppar. Stäng av kaffekokaren.

Här skulle det kunna vara klart! Men jag ville testa Dans crème brulée brännare... Har du en sådan kan du klicka över lite smör och ströbröd och sedan bränna till det.

Toppa med några tomater.
Jättegott!


Akta fingrarna..


Så snygga de där konservburkarna är!


Var försiktig med spadet, tycker det smakar skit om den smaken tar över för mycket.


Jag hällde i för mycket grädde, blir det för kladdigt är det bara att hälla av.


Festligt! Ska nog starta en ny blogg med Creme Brulee brännarnisch.

Foto: Dan Sörensen.


Vad ska du göra på Nyår? Jag och Dan ska hit.

Kommentarer
Postat av: HannaFindus

Åh, så fint det blev! Nästan så att jag borde prova (kommer jag in på författarfolkhögskolan i höst kommer jag definitivt att följa kaffekokarrecepten och stänga in mig med den på mitt rum)!



God Jul!

2010-12-22 @ 11:00:09
URL: http://www.nattstad.se/HannaFindus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0