Janssons Kantarellfrestelse

Ingredienser
1 skiva bröd
1 stor näve kantareller
1 liten charlottenlök
Västerbottenost
Persilja
Smör
Grädde

Gör så här
Lägg en stor klick smör på plattan och när det har smält placeras finhackad lök samt kantareller därpå. Detta ska fräsas i 50 minuter och sedan hällas i kaffekannan. Lägg i ett par kvistar persilja samt så pass mycket grädde att det täcker kantareller och lök och låt stå och puttra 25 minuter under tratt. Salta och peppra. Rör om, ta sedan av tratten och låt stå ytterligare 25 minuter eller tills grädden har reducerats. Ställ åt sidan och stek snabbt en skiva bröd på plattan, 7 minuter på varje sida. Servera kantarellhärligheten på mackan, smält osten på plattan och häll även denna över mästerverket. Toppa med en persiljekvist.
Jättegott!

Tack B. Jansson!




Kommentarer
Postat av: Bengan

Hej!

Jag har kikat på denna bloggen lite då å då å måste bara fråga en sak.

Allt ser väldigt smarrigt ut men det tar ju en grymt lång tid! Hur sjutton håller du det du redan gjort varmt medans du gör det andra. Annars kan jag ju tänka mig att hälften är varmt medans andra hälften är kallt?

2009-09-16 @ 12:05:22
URL: http://bengans.blogg.se/
Postat av: sara p.

han den där b.j verkar ju vara en riktig stjärna i köket.

2009-09-17 @ 12:51:12
URL: http://hannuochsarut.blogspot.com
Postat av: kaffekokarkatten

bengan; jag har två kaffekokare, sann kaffekokarkock som jag e. dock brukar jag ändå göra recepten så att alla ska kunna göra det med bara en kaffekokare. i flera recept blandas allt ihop på slutet och därmed värms upp igen. fast ibland blir hälften kallt. tex frukosten jag gjorde med vita bönor, ägg och korv. jag prioriterade så att vita bönorna blev varma eftersom jag inte tyckte det gjorde så mycket att korven o ägget var ljummet. smaksak! det e mina recept och jag råkar tycka att maten smakar bäst ibland hälften varmt och hälften kallt! ;)



sara; b.j stjärna? det e ju jag som gör allt det svåra...

2009-09-17 @ 13:19:28
Postat av: sara p.

haha! ja, men han är en stjärna men du är mästerkocken!



yes? yes.

2009-09-18 @ 12:23:31
URL: http://hannuochsarut.blogspot.com
Postat av: Bengan

Hej igen!



Nu förstår jag mycket bättre. Kanske kan det tyckas lite märkligt att jag undrar men samtidigt frågar man inte får man aldrig veta nåt ;)



Du har helt rätt i att det är en smaksak och man ska ju faktiskt göra det så som man själv tycker om!

Jag har aldrig försökt mig på att göra mat med en kaffekokare men det verkar himla finurligt!

jag är imponerad över att du ens kom på det!

Jag är skolad på det gamla sättet och kan inte tänka mig att laga mat på nåt annat sätt än just spisen.

Ser fram emot att se ännu fler smaskiga recept!

ha de



2009-09-21 @ 10:00:23
URL: http://bengans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0