Trerätterskaffekokarlagad vegetarisk lyxmeny.

Boksläpp, juryfavorit och dessutom lite annat hemligt.. Dagar som denna måste firas med en lyxig trerätters middag!

Förrätt
:
Halloumi med tomat- och kaprissalsa



Ingredienser
1 portion
4 tunna skivor Halloumi
Olivolja
1 tärnad tomat
1 msk kapris
1 charlottenlök
1 citron (1 msk pressad citron, 1 citronklyfta. rivet citronskal)
Salt
Peppar

Gör så här
Skiva halloumin och lägg den på inoljad, het platta. Under tiden den göttar till sig där så kan salsaarbetet påbörjas. Hacka tomat och lök och lägg detta i en skål tillsammans med kapris. Tillsätt citronsaften och riv ner lite citronskal. Salta och peppra.Tar detta 20 minuter är det perfekt för det är just den tid det tar för halloumin att bli klar (10 min på var sida)! Garnerna med en citronklyfta och persiljekvist.
Jättegott!




Huvudrätt:
Lyxiga kaffekokarstekta bönburgare

[image-upload-157-778498.jpg]

Ingredienser
Olivolja
1/2 gul lök, hackad
1 dl riven morot
1/4 hackad röd paprika
Vitlök
Chilipulver
Koriander
150 g avrunna bönor (blandade)
1/2 dl ströbröd + lite extra
Salt
Peppar
Ost
Tomat
Avocado
Majonnäs
Sallad
Bröd

Gör så här
Hetta upp olja i kannan, lägg i lök och låt detta puttra i 10 minuter. Tillsätt morot, paprika, vitlök och chilipulver. Detta ska stå i ytterligare 20 minuter. Sedan ska malen koriander tillsättas och stå i 5 minuter. Brut sönder lite korianderkvistar och häll i dessa tillsammans med bönorna. Ta av kannan från plattan och hacka sönder röran med någon form av verktyg. Jag köttade sönder allt till en röra med hjälp av en stekspade. Krydda.
Plocka upp röran och forma den i händerna till en burgare. Täck denna med ströbröd. Stek sedan denna i olja på plattan tills den fått en gyllenbrun färg. Då jag visst gjorde en jätteburgare tog detta 45 minuter på var sida. Den kan förmodligen med fördel delas upp i två mindre burgare. Vill ni ha rostat bröd så rekommenderar jag att göra detta allra först, innan bönburgartillagning. Det tar cirka sju minuter på var sida, beroende på bröd. Lägg bönburgare i brödet och tillsätt alla favorittillbehör. Mina ser ni i receptet!
Jättegott!



[image-upload-44-709970.jpg]


Efterrätt:
Vaniljglass med VÄRLDENS godaste kaffekokarkokta chokladsås



Ingredienser
Vaniljglass
175g mörk blockchoklad (minst 50% kakao)
1 1/2 dl vispgrädde
Physalis
Sprutgrädde

Gör så här
Det bästa till sist! Häll grädde i kannan och bryt ner blockchokladen. Låt stå i 30 minuter. Servera kanske med glass och sprutgrädde. Dekorera med physalis. Egentligen blir chokladsåsen så god att den kan ätas som den är, utan tillbehör!
Jätteenkelt och superdupergott!




Tack Dreamy-Dan för assistans och mysig middag.

Kommentarer
Postat av: Elina

VARFÖR och HUR kom du på att laga mat på en kaffekokare ??

2009-11-03 @ 10:36:54
URL: http://blow.blogg.se/
Postat av: katja kock!

jo det var såhär, elina! att jag bor i studentkorridor och helt enkelt orkade inte gå ut i det gemensamma köket en dag. o sen har jag aldrig riktigt lärt mig laga mat för jag tycker det e tråkigt så det var liksom pinsamt att hänga där med. nu har det helt plötsligt blivit mycket roligare med matlagning!



fast dom i min korridor tycker jag e hemskt konstig tror jag..

2009-11-03 @ 10:47:26
Postat av: Sandra

Hahaha, gud vilken rolig och smart idé! :D

2009-11-03 @ 11:52:17
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0