Festlägga påskamackor med äggsallad

Festlägga = festliga alltså. 
 
Jag är numera riktigt opysslig, hade jag haft tålamodet att pyssla tror jag att det nog kunnat gå bra. Men jag blir så less på när det blir för pilligt så tröttnar direkt på skiten och försöker pilla på så fort som möjligt. Då blir det inte jättesnyggt. Det är förklaringen till att mina små påskfigurer ser ut som de gör.
 
Jag kommer ihåg när jag var liten och maxade pillandet, särskilt nu vid påsk och framförallt vid jul. Då var det så kul! Marsipanfigurer var roligast men jag minns även att jag gjorde sådanahära äggafigurer med. Mina figurer jag gjorde då när jag var sju blev nog snyggare än dagens:

Det är ett medvetet val att kycklingen i bakgrunden är ur fokus.
 
Tid
2 timmar
 
Ingredienser (till ca 6 mackor)
12 ägg (6 st till dekoration på varje äggamacka)
1 dl majonnäs
1 msk gräddfil
1 liten rödlök
1 morot 
Några skivor kassler (Danis ville inte ha det så han hade i räkor ist)
Lite pepparrotsvisp
1 skvätt citronsaft
Kapris
1 avokado
1 gäng rädisor
1 tsk skånsk senap
Gräslök
Cayennepeppar
Peppar
Salt
Sallad
Bröd
Smör
(ev lite rödbetssallad)
 
(jisses vad ingredienser jag hade i, det räcker säkert med en tredjedel egentligen)
 
Gör såhär
Lägg äggen i kannan, häll vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Kaffekokarkoka äggen extra länge så att de är ordentligt hårdkokta - ca 1 1/2 timme. Skala, hacka, riv, dela alla andra ingredienser under tiden. Häll av vattnet, skölj äggen i kallvatten. Stäng av kaffekokaren. Skala, dela och hacka äggen. Blanda ihop äggen med resten av ingredienserna (inte sallad, bröd, smör och rödbetssallad). 
 
Smöra mackan, släng "äggsalladen" därpå, lägg på några salladsblad och toppa med äggdekorationen.
 
Som pynt har jag här en kanin och en kyckling. Kaninens öron är skivad morot, nosen är en bit rädisa, ögonen kapris och morrhåren är gräslök. Kycklingen skar jag av toppen på, "naggade" den lite i kanten (så att den ska se kläckt ut) och gröpte ur gulan. Gulan blandade jag sedan med lite majjo och cayennepeppar och la därefter tillbaka röran i hålet i ägget. Som ögon har jag rödlök och näbben är en bit morot. Kom på att jag borde ju ha gjort lite fötter av morot där på den med, men det glömdes. 
 

Hahah! Lägg ägg vilken SJUKT lång hals han har här! Såhär ser han ju inte alls ut.
Självklart ska äggen vara helt under vatten men som du ser har inte allt vatten bryggts genom.
 

Den här kaninen fick skallen bortsprängt av en jägare. Hjärnsubstansen är rödbetssallad. Denna figuren gjorde jag aldrig som liten.
 
Imorgon kokas påskgodis i kaffekokaren! Titta in då igen.
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Ewa

Åååå vad bra recept och tips. Jag ska göra bortsprängd skalle på Långfredag ( ja du fattar varför) och sen återuppstånden köckling på korsmåndag! Kuckeliku glad påsk! Kram!

Svar: Snåla inte på hjärnsubstansen bara! Glad påsk! Kramkram
Katja Wulff

2013-03-28 @ 15:16:02
URL: http://www.kafferepet.ner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0