Grattis på Fetas dag!

Fetaostens dag idag. Missat det eller? Ja, den är kanske inte lika hypead direkt som tex kanelbullens dag och därför tyckte jag det var extra viktigt att i alla fall uppmärksamma den med ett recept här.
 
Hur går det förresten egentligen till när man claimar en dag sådär bara? Ja, jag fattar ju att vissa dagar har med tradition, religion och annat skit att göra. Men tänker på dagar som exempelvis kanelbullens dag, fetaostens dag, till och med klamydiadagen. Alla hjärtans dag är väl en sådan hittepådag också? Vad är reglerna kring detta? Kan man ta vissa dagar som är lediga och tillängna dem till vad man vill? Kaffekokarmatlagningens dag? Katja Wulffs dag? Stomipåsens dag? Nej, men hur funkar det?
 
Ah. Idag är det som sagt fetaostens dag och såhär har vi firat den!
 
Grattis på din dag, fetaosten.
 
 
Tid
2 timmar
 
Ingredienser
Ett pizzakit 
Fetaost
Annat som du tycker är gott på din pizza. Jag gillar:
Tonfisk
Mango Chutney
Mango
Riven ost
Rödlök
Chilinötter
Pizzakrydda
Cayennepeppar
 
Gör såhär
Öppna pizzakittet och rulla ut pizzan. Ja, visst är pizzakit en av världens bästa uppfinningar? Annars ska det jäsas hit och det, det blir hemskt kladdigt, stökigt och vem har tid och ork till detta? Nej, pizzakitet är en räddning för alla hårt arbetande människor, småbarnsföräldrar, tentapluggande studenter eller lata, arbetslösa människor som jag själv. Som inte tycker det är så himla kul att lägga ner tid på att göra en deg helt enkelt.
 
Nej, detta inlägg är inte sponsrat av pizzakit. Jag tycker det är så smidigt bara att jag nästan får gåshud bara.
 
Ta en liten bit av degen och baka ut den så att den passar kaffekokarplattan. Sätt på kaffekokaren och lägg på pizzadegen. Jag hade ett mycket tunt lager olja på plattan med. Kaffekokarbakastek pizzan tills den fått en fin färg på båda sidorna. 
 
Medans den steker kan du förbereda all topping på pizzan. Jag gillar fruktpizzor och idag blev det mango som fick stå för det fruktigt söta som så fint passar tillsammans med fetaosten. Så hackihack, delidel, skäreliskär och sen i med allt vad du vill ha på pizzan din i kannan. Krydda kalaset ordentligt. Eller lite mindre om du nu inte vill krydda ordentligt.
 
När pizzabottnen är klar sätter du på kannan på plattan och kannsteker detta tills den rivna osten smält ordentligt. Rör om emellanåt.
 
Oj, höll på att glömma såsen! Men det finns en färdig pizzasås i pizzakittet (det är så braaa!) och du behöver smidigt nog inte göra särskilt mycket mer med den än att bre över ett lager på pizzan. Jag hade iof i lite mango chutney först. Det blev riktigt gott!
 
Sedan är det bara att smacka på toppingen och därefter kan firandet börja!
 
Kaffekokarbakastekning.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Har aldrig testat detta förr :O

2012-10-15 @ 23:17:48
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0