Hurra på Thanksgivingdagen!

Hela natten har jag drömt om flottig mat i olika former samt om att jag desperat försökt att leta efter toalett. Det gör jag ofta, gör inte du det? Letar efter toalett i drömmar alltså. Jo, om man råkar somna småkissig försöker jag nämligen kissa både här och där i mina drömmar men det funkar inte. Och det är så himla jobbigt! Men tur är väl det att man inte kissar i drömmen, för du vet väl vad det betyder? Jo, att man förmodligen kissar även i verkligheten och det är här det blir riktigt jobbigt. Jag kommer så väl ihåg när jag ääääntligen kunde kissa i det där prinsesstornet som jag bodde i... OCH SEN VAKNADE JAG! Det var senaste gången jag kissade på mig i sovande tillstånd (det har ju hänt att det kommit nån skvätt när man skrattat ibland). Ska inte gå in på mer detaljer nu, för jag skäms fortfarande lite för det. Det var i och för sig ett tag sedan nu, men jag sov inte hemma när jag gjorde det. Jag tror dock jag kan ha dolt det väl... Nej, det gjorde jag nog inte. Nu fick jag en ångestfylld verklighetschock.
 
Fokus Katja. Anledningen till att jag drömt om mat är för att det luktar helt otroligt mycket efter gårdagens matlagning. Det tillagades något denna dagen till ära, och vad är det för dag idag? Jo! Det är Thanksgiving!
 
Därför ska jag nu visa hur du kaffekokarugnsbakar en kalkon.
 
Kalkonen på bilden är inte samma kalkon som kalkonen i receptet.
 
Tid
16 timmar
 
Ingredienser
1 dvärgkalkon
 
fyllning
1 liten lök
1 bit bröd
3 skivor bacon
1 äpple
Salt
Peppar
Olja
 
Piff
Ruccola
Babymajs
Coctailtomater
Babymorötter
 
+ En härlig blandning av soja, olja, honung, balsamvinäger, cayennepeppar och timjan.
 
Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Kaffekokarfräs till klippt bacon direkt på plattan och dela resten av ingredienserna i lagom stora bitar. Då bacon är klart får du snabbt torka av plattan. Lägg ner alla fyllningsingredienserna i kannan och kannstek i sisådär en timme.
 
Skölj av dvärgkalkonen så att den inte är lika blodig längre, det smakar nog inte så gott. Tryck varsamt, a-a-aahh - vaaaarsamt in fyllningen i rumpdelen så att ingenting spricker. Går det trögt att fylla är det bara att spotta på fingret, då blir det bättre glid. När kalkon nästan är helt fylld av dina ingredienser ska du snabbt dra ut fingret och knyta ihop bakbena (Jag hade bara tandtråd, men Dan sa att det nog inte går så bra att använda. Löste det därför hyffsat bra med tandpetare istället). Slicka av kladdet från fingret och rök en cigg, det är du värd.
 
Pensla på sojaoljehonungsvinägercayennepeppartimjansblandningen på fågeln och lägg den direkt på plattan. Nu är det så himla fiffigt va att en upponervänd tratt över kalkonen fungerar perfekt för att hålla inne värmen - det blir alltså en kaffekokarugn!! Detta är första gången vi testar denna metod i Kaffekokarkokbokens historia - och det gick kalkonbra! Jag menar, kanonbra! Nu ska den kaffekokarugnsbakas där inne i en 15 timmar ungefär. Pensla på sojaoljehonungsvinägercayennepeppartimjansblandningen med jämna mellanrum så dvärgkalkonen får en läcker, knisprig yta. Stäng av kaffekokaren.
 
Servera dvärgkalkonen på en ruccolabädd tillsammans med diverse smått och gott. Tacka sedan gudarna (eller vem det nu är man ska tacka på denna dag) för Kaffekokarkokboken!
 
Dvärgkalkon, dess fyllning och en naken katt med baconsug i blick.

Kannstekning av kalkonfyllning.
 
Går det trögt att fylla är det bara att klämma på bröstet samt spotta på fingret för bättre glid.
 
Kaffekokarugn! Borde få ett pris för den här! 
Resultatet blev kalkonsmarrigt!
 
Foto: Dan Söensen.
 

Kommentarer
Postat av: lina

Hej!
Måste bara säga att du har världens bästa blogg! Blir på så bra humör av att läsa den... Keep up the good work! Kram Lina

Svar: Jag blev på bra humör av din kommentar. Tack och kram!
Katja Wulff

2012-11-22 @ 16:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0