Kaffekokarlagat julgodis

Imogon är det julafton! Den kommer att firas i Bjärred. Byn Bjärred är känd för en del olika saker. Hon i X-factor som åkte ut pga röstningsfel (som fick komma tillbaka) bor här. Om man nu kan säga att Bjärred är känt för just det? Annars kommer fotbollsspelaren Patrik "Bjärred" Andersson härifrån. Jag gillade Bjärred mycket när jag var liten eftersom de har en bra glasskiosk och en "skog" där fågelungar trillar ner och sen blir påkörda vid vägen jämte. Varje år är där ett blodbad på vägen och när jag var mindre brukade vi åka dit och rädda fågelungar från en säker död. Det är olagligt att göra det men vi tyckte så synd om fåglarna så vi gjorde det ändå. När jag var lite äldre åkte vi till Bjärred och söp på strandfester. Jag är alltså uppvuxen i ett ännu mindre område utanför Bjärred som heter Habo Ljung. Och så finns här Sveriges längsta brygga. I Bjärred alltså. I Habo Ljung finns med en brygga, men den är inte alls lika lång. Sedan så bor min brors frus familj i Bjärred och därför ska vi dit imorgon.
 
Vi fick stå för julgodisbaket vilket jag, till en början, blev väldigt glad för. Jag kan mitt godis liksom. Trodde jag innan, nu är jag inte lika säker. Det blev, minst sagt, blandad kvalitet på de olika godbitarna. Utseendemässigt, smaken är det ingen fel på.
 
I Bjärred var jag förresten även på ett högstadiedisco när killen, som jag vid den tidpunkten var kär i, kom fram till mig och sa: "Katja... Det ser ut som om du har sprungit in i en vägg i 200 km i timmen." Då log jag mitt bredaste tandställningsleende ett bra tag. Han hade ju kommit fram och pratat med mig! Sen när det gick upp för mig vad han egentligen hade sagt började jag att storböla.
 
 
Här kommer recepten på de olika godisarna vi har gjort idag!
 
Leilas Dans Rocky Roadchokladisar
Tid
30 minuter exkl kylning
 
Ingredienser
300 g mörk choklad
1 påse dumle
1 näve skumtomtar (vi hittade inga minimarshmallows)
1/2 dl pistagenötter
1 1/2 dl jordnötter
Sockerkanderade mandlar (från vit ischokladreceptet)
 
Gör så här
Sätt på kaffekokaren och bryt ner chokladen i kannan. Klipp och dela alla övriga ingredienser och blanda ihopa i en bunke. Slå över den smälta chokladen och häll ut på bakplåtspapper. Låt stelna och dela därefter upp chokladisarna i små bitar. Stäng av kaffekokaren.
 
Julgodisförberedelsebild.

 
Vit ischoklad med saffran och sockerkanderade mandlar
Tid
45 minuter exkl kylning
 
Ingredienser
Recept finns hos smaskens.nu
 
Gör så här
Gör som det står på Smaskens-Annikas blogg fast gör det i kaffekokaren istället. Ska dock erkänna att med tanke på att vi fått låna kaffekokaren av Dans bror + Dans brors fru  (TACK!) vågade jag inte göra de sockerkanderade mandlarna på plattan, så det fixade Danis på spisen. Jo, det vågade jag visst då men blev rekommenderad att inte göra det. Även var det kanske en bra idé, med tanke på att det eventuellt finns väldigt kräsna personer på julmiddagen imorgon som kan påstå att kaffekokarstekning är ohygieniskt. Amatörer uppenbarligen.
 
Detta blev hur gott som helst! Dock vet jag inte vad jag gjorde för fel för chokladen skar sig lite.
 
Kanske jag kaffekokarkokade den lite för länge? Kanske var det en pissig choklad? Förmodligen var det det sista.


Ischoklad med chili och kardemumma
Tid
45 minuter exkl kylning
 
Ingredienser
Recept finnes hos smaskens.nu
 
Gör så här
Ja, men gör som på förra receptet bara. Jag är himlans svag för knäck, så inget slår min knäck. Denna ischokladen är dock förbaskat nära att göra det. Supergott och inte så himla sliskigt som ischoklad lätt kan bli.
 

Söta formar va?


Mintkyssar
Tid
-

Ingredienser
1 dl vatten
4 dl florsocker
1 tsk ättiksprit
10 droppar pepparmyntsolja
50g mörk choklad

Gör så här
Omöjligt att få till det. Skit i det bara, så himla gott är det ju inte ens egentligen.

Så här fina blev de på andra försöket. Första försöket fick inte ens vara med på bild.


Sätter in en bild på Gucci Katt här eftersom hon för en gång skull ser vacker ut. Om vi jämför med förra motivet alltså.


Ischoklad med dumle/polkagrisöverraskningar
Tid
45 minuter

Ingredienser
75 g smör
200 g mörk choklad
Polkagrisbitar
Dumlekolor

Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Smält smöret och bryt sedan ner chokladen däri. Under tiden det smälts samman så förbered formarna. Lägg polkagrisbitar i hälften och halva dumlekolor i resten. Häll över chokladen i formarna. Krossa några polkagrisbitar och strimla dessa över polkagrisbitsischokladen för att hålla reda på vilken ischoklad som är vilken. Då kan du lätt varna folk för polkagrisischokladen med. De är ju lätt hänt att man biter sönder tänderna på en sådan så var försiktig! På dumlekolorna la jag över lite av de sockerkanderade mandlarna. Vi hade fortfarande lite av det över nämligen. Stäng av kaffekokaren.



Katjas jävligt goda knäck
Tid
1 1/2 timme

Ingredienser
1 dl vispgrädde
1 dl sirap
1 1/2 dl socker
1 msk smör
Hackade mandlar

Gör så här
Blanda ihopa ingredienserna i kannan och sätt på kaffekokaren. Låt stå tills smeten klarar kulprovet. Häll ner smöret och mandlarna i knäcken och häll sedan över läckerheten i formarna. Stäng av kaffekokaren och njut.

Något av det godaste jag vet...

...och någon av de bästa jag vet!

GOOOD JUUUL!!! <3

Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Ida-badbakeday

Ischokladen skar sig förmodligen för du värmde chokladen för mycket. Vit choklad är ett helvete.
Pedro blev glad för leksaken och han hälsar tack! Fiskarna är han mer tveksam till och sparar de just nu som "bjudmat", men han uppskattade verkligen tanken.
Ha en fin jul!

Svar: AAaah, tänkte det med. De gick hem ändå ikväll så så farligt kanske det inte var ändå.
De där fiskarna skickade katterna med pga att det även var deras "bjudmat". Och lite för att jag tyckte det var roligt att skicka döda fiskar med posten.

God jul!
Katja Wulff

2012-12-24 @ 00:52:31
URL: http://www.badbakeday.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0