Hurra, hurra på ettårsdan!

Idag är ingen vanlig dag, för det är Kaffekokarkokboksbloggens födelsedag. Hurra, hurra, hurra!

För ett år sedan startade jag bloggen Kaffekokboken. Namnet stämde ju inte riktigt så startade en ny blogg strax därefter som fick heta Kaffekokarkokboken, alltså den du läser nu. I första inlägget förklarade jag lite varför jag tänkte börja med detta experimentet. Egentligen var anledningen till att jag startade bloggen ett nytt sätt att engagera folk att hjälpa mig att hitta en riktig lägenhet eftersom jag inte trivdes i mitt studentrum på 19 kvm utan kök. Anledningen till att jag startade en blogg om just kaffekokarmatlagning var för att jag tyckte det var skittråkigt att laga spismat och att det blev roligare såhär.

Nu bor jag minsann i en riktig lägenhet med ett riktigt kök och att jag hamnat här har inte ett dugg på grund av bloggen. Jag lagar fortfarande inte spismat eftersom det inte är roligt. Jaja, okej om jag ska koka upp makaroner, steka fiskpinnar eller vad för annan snabbmat det nu kan vara.. Men vill jag försöka göra ordentliga rätter gör jag dem i kaffekokaren. Jag har fortfarande bara haft ett intresse för mat i ett år så ibland smakar maten riktigt räligt. Men det är (för det mesta) inte på grund av att den är kaffekokarlagad..

Fastän kanske inte bloggen fixade en lya eller sympatimiddagar (som det var tänkt) till mig så gör det inte så mycket. Här är lite andra saker som jag fått göra på grund av den!

Maj 2009

Så såg det ut i början.


Juni 2009
Kom inte på fler rätter än korv, ägg och.. Ja, typ det så skrev till folk och bad om hjälp. Bland annat till Mat-Tina, Timo Räisänen och Kockarna på TV4 Nyhetsmorgon. Timo svarade att jag var lite efterbliven och skickade med ett recept, Mat-Tina önskade mig lycka till (men hade inte tid att skicka med ett recept) och Nyhetsmorgon svarade såhär:
Låter ju superkul, klart att du är välkommen. 
Mejla ditt nummer så kan vi prata lite mer!

Öh?


Juli 2009


Klicka på bilden för att komma till klippet. Tror ni han tyckte det smakade bra?


September 2009

Började våga experimentera med mer än pasta och kokt korv..

Gick till bokmässan utan någon särskild tanke med det. Kom hem från bokmässan och hade fått för mig att skriva en riktigt kokbok eftersom intresset visst fanns hos förlagen.

Och sen en kväll hamnade jag på en efterfest där en kille berättar att han hört om en idiot som var så socialt efterbliven att den inte vågade gå ut i det gemensamma köket och laga mat och därför gjorde all sin mat i kaffekokaren. Han blev lite paff när jag sa att det var jag han snackade om!!



Började hångla seriöst med Dan (alltså killen min som tar alla fina bilder) och inte bara någon gång då och då på fyllan. Vilken tur va att han gillar kaffekokarlagad mat!?


November 2009
Blev juryfavorit och hedersomnämnd i Matbloggspriset 2009!!


"En unik matblogg. Den är knäpp, rolig och alldeles underbar. Att komma på idén att laga mat på kaffekokaren är inget annat än fantastiskt. Katja skriver också på ett roligt sätt, och kan dessutom snart titulera sig kokboksförfattarinna."
- Juryn.


December 2009

Flyttar ut ur studentlägenheten..


Börjar bli ganska duktig enligt mig själv! Här är Kräkpastan.


Januari 2010


Fick gästblogga lite på 365 saker


Locktångsbröd!


C/O Berge mailade och ville jag skulle designa ett tryck till t-shirt. Klicka på bilden för att kolla resultatet.
"Hjärta" fick flest röster och kommer i butik till hösten.



Chokladfonduen.. Favoritrecept!


Februari 2010

Pizza!


Bengt Sjöström skickade ett recept till mig. Mniam!


Tomtesviss blev klar! Skruva upp volymen vetja!


Mars 2010

GP på besök. Klicka på bilden för att kolla in när vi gjorde Pasta Carbonara.


Sen kom Aftonbladet på besök. Deras läsare tyckte visst det var läskigt med kaffekokarmatlagning.


Lotta Bromé ringde upp en dag och en massa andra radiopratare med. Kolla in lite olika program i marsarkivet.


Det blev ett jäkla massa gnällande och skällande i bloggen i samband med Aftonbladetartikeln. Så fick förklara läget lite och svara på en massa frågor.


Efter ett tag blev många glada igen och jag vann weckans twitterkock!
Klicka på bilden för att läsa mer..



Aschberg ville jag skulle laga mat till honom. Han är ju go, så klart jag ville det!
Klicka på bilden för att kolla inslaget.


De skrev även om Kaffekokarkokboken i Metro!



Kolla va gott det börjar se ut nu!! Kaffekokarlagat Tex-Mex-mums.


Iggy Katt flyttar in!!


April 2010

Började månaden med att slakta geten Sara! Eller?

PÅSKFILMEN kan du kolla på här!


Något av det roligaste jag har fått göra med min kaffekokare var att hålla i presentationen på Pecha Kucha!! Var så nervös dagarna innan men väl där ville jag inte gå av scenen.. Tryck på bilden för att komma till presentationen!


Det var även i april som Gucci Katt spydde ner en sovandes Iggy Katt. Fniss.


Maj 2010


Kaffekokarlagade kattmat som enligt flera visst var giftig. Hoppsan!
Katterna lever fortfarande och mår bra om ni undrar.



Finalbidraget i Årets Tapaskreatör! Håll tummarna!



Och så favoriträtten!



Detta är lite skoj som hänt under det senaste året här i Kaffekokarkokboken. Och liiite bättre har jag väl blivit på att laga mat under det här året dessutom?!!


Det låter säkert überfjantigt men på grund av en gammal kaffekokare så har mitt år nog blivit lite roligare.



Kommentarer
Postat av: pipopp

Stoooooort grattis!

Tack för alla fniss, hoppas på fler.

2010-05-27 @ 17:22:22
URL: http://pipopp.wordpress.com
Postat av: Mia

Woho- grattis på födelsedagen!!

Postat av: tina

Wow, vilken resa! Kul med återblick, och såklart: grattis på ettårsdagen! :-)

2010-05-27 @ 20:28:39
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Johan Eckman

Grattis grattis!

2010-05-27 @ 21:44:49
URL: http://www.johaneckman.se
Postat av: Pernilla

jag tycker att både du och bloggen verkar ha haft ett himla fint år :) förresten tror jag man måste vara lite av ett matlagningsgeni för att kunna laga mat i kaffekokaren, jag menar ALLA kan ju laga mat på en spis. egentligen.



lycka till på söndag!

2010-05-27 @ 23:20:19
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Annelie

Grattis på 1 års dagen =)

2010-05-27 @ 23:50:38
URL: http://gottoblandat.anweb.se
Postat av: Lina

Haha! Det är ju din unika stil som gör att du blir så populär! Att människorna på aftonbladet kan vara så elaka?! Grrr!



Dock kommer jag aldrig att testa fiskhuvudsoppan1 Scary!



Pussa på katterna!



Kram

2010-05-28 @ 21:33:05
URL: http://linaishav.blogg.se/
Postat av: Maria

Grattis på 1 års dagen! Verkligen kul idé! Lyssna inte på folk som skäller, de är bara avundsjuka på att de inte kom på din idé! :-)

2010-05-28 @ 22:03:09
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: fifi

Oj, vad mycket kul du har fått vara med om tack vare ditt experiment! Och vilken uppmärksamhet du har fått!



Ja, de måste få träffas nån gång. Och då får vi jämföra stamtavlorna, det måste finnas en gemensam nämnare nånstans!

2010-05-29 @ 14:41:23
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Ida

Grattis i efterskott ; D

Tittar in i din blogg för första gången idag. I like it a lot : D

2010-05-30 @ 20:17:15
URL: http://kawrtnee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0