Semlepraliner och Kanelsnäckor

(Uppdatering: Semlepraliner, smaka på det ordet. Fiffiga Kafferepet som kom på definitionen som gör detta recept genialiskt. Vanliga semlor blir ju lätt sliskiga, men inte semlepraliner inte!)

Det sista jag och Baka Hemma-Maria bakade var semlor Semlepraliner och kanelsnäckor (borde förstås heta kanelsnäckspraliner eller något sånt men njääeh). Vi gjorde väldigt små eftersom vi inte riktigt hur det skulle gå att baka bullar på en kaffekokare. Det gick riktigt bra och de går förmodligen även att göra betydligt större. Vi gjorde i en helt perfekt storlek. Semlepraliner ska vara små. Det är ju praliner hallå.



Tid
En timme (utan degförberedelser)

Ingredienser
En deg

Semlor Semlepraliner
Visprädde
Socker
Vaniljsocker
Mandelmassa
Florsocker

Kanelsnäckor
Kanel
Smör
Socker
Pärlsocker

Gör så här

Semlor Semlepraliner

Fixa degen som Maria gjorde. Dela upp den i små degbitar och rulla till några bullar. Stek dem i 40 minuter (beroende på hur stora bullar du gör) på en upphettad kaffekokarplatta. Vrid och vänd dem då och då så att de blir genomgräddade.

Blanda ner socker och vaniljsocker i vispgrädden och vispa upp den hårt. Skär toppen av semlan pralinen och bred på ett tjockt lager mandelmassa. Klicka på grädden och sätt på locket. Pudra florsocker över.

Kanelsnäckor (i kaffekokaren)

Blanda kanel, socker och smör i en skål. Platta ut en liten bit deg och bred på ett tjockt lager av kanelsmörssockerblandningen på degen. Rulla ihop den och skär den i små bitar. Grädda dessa direkt på plattan tills de fått en gyllenbrun färg och är genomgräddade. Strö pärlsocker över när de är klara.

Kanelsnäckor (i plattång och under creme brulee-brännare)

Vi provade på att göra kanelsnäckor även på andra sätt. Med en creme brulee-brännare och dessutom med en plattång! Brännaren gick det inte så bra med men det var för att gasen tog slut. Därför blev de väldigt degiga.

Med plattången däremot gick det riktigt bra! Det blev väldigt platta kanelsnäckor men inte desto mindre goda för det. Gick dessutom skitfort och var ett tokbra snacks under tiden som vi väntade på vår fika som gräddades på den mer långsamma kaffekokarplattan.

Håret luktade dessutom ljuvligt när jag plattade håret ett par gånger efter plattångsbakningen.


Maria stod för deghanteringen.


Små men naggande goda!


I minsta laget, men hade inte all tid i världen. Går utmärkt att göra större. Perfekta!


Istället för en mäktig och sliskig "vanlig semla" så ät tre av dessa munsbitarna istället! Mniam.


Foto: Jag och Dan Sörensen.


Sugen på mer bakning? Läs mina och Marias andra bakrecept här nedan:
Kattburgare
Korvbröd och minilimpa
Tunnbröd


Kommentarer
Postat av: fifi

Mm, himla smart idé!

2011-03-08 @ 20:53:09
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Jonas

Ahhh, skulle kollat din blogg INNAN jag tryckte i mig dagens semla. Din pralin är i mycket mer lagom storlek.

Men nästa år...då! :-)

2011-03-08 @ 22:22:43
URL: http://photosheep.tumblr.com
Postat av: Sandra

Åh! Kanske semmeldagens sötaste semlor!!!

2011-03-09 @ 08:50:18
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: HannaFindus

Fan va awesome du är!



Funderar på att ta dessa som dessert i punkt 13 på min lista med saker jag ska göra innan jag blir trettio. Och du! När du var med i nyhetsmorgon (tror jag att det var) gjorde du något vegetariskt som såg jättegott ut! Vad var detta?

2011-03-11 @ 12:30:48
URL: http://nattstad.se/HannaFindus
Postat av: Karin

så underbara! :D

2011-03-11 @ 12:43:05
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: ewa

å, tack för cred! Jag ska alltid äta semlepraliner. Amen to that.

2011-03-12 @ 13:44:18
URL: http://www.kafferepet.net/
Postat av: Lovis

vad härligt pyssligt!

2011-03-25 @ 11:24:19
URL: http://somlighet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2011-05-07 @ 19:06:16
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: mia

Hej. Skulle jag kunna få låna er bild om semlelpraliner för att ha till ett arbete på vår förskola. Självklart skriver vi hänvisning

2012-04-12 @ 12:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0