Bakdags - Kattburgare

Haft en bra helg? Vi har typ spelat Donkey Kong non stop och är på en jobbig bana i spelet nu. Hur irriterande som helst så därför blir det en Donkeypaus nu innan vi slår sönder något här hemma.

Hade som sagt besök från Baka Hemma-Maria häromdagen. Vi bakade sjukt mycket och det hade blivit ett mastodontinlägg ifall jag lagt upp allt vi bakade i ett inlägg, så det får bli en liten följetång av spektaklet. Här kommer det första receptet - Kattburgare.



Tid
45 minuter (utan degtillverkning)

Ingredienser
En deg (du hittar precis hur du ska gå till väg hos Maria)
Whiskas blötmat
Friskies torrfoder
Salladsblad

Gör så här

Fixa till en deg enligt Marias anvisningar. Sätt på kaffekokaren. Rulla en liten del av degen till små bullar. Lägg dessa direkt på kaffekokarplattan. Stek på varje sida i en kvart (beroende på hur stora bullarna är).

Alltså för att det inte ska bli några missförstånd här måste jag ju förtydliga mig. Vad jag förstår så kallar folk ovanför Skåne (jag vet iof inte om det är en skånsk grej) bullar för frallor. Bullar är enligt samma människor detsamma som typ kanelsnäckor och sånt. Enligt mig är en rund brödboll detsamma som en bulle. En fralla är en franskbrödbulle. Och en kanelsnäcka är en kanlesnäcka.

Så.

Ta av bullarna från plattan och dela med en kniv. Lägg några godbitar mellan halvorna och toppa med favorittorrfodret. Servera kissarna hamburgarna tillsammans med en skål vatten, eller kattmjölk om det är en riktig fest!


Fixa ett bakproffs som i sin tur fixar en proffsdeg.


Stek hamburgarna. På bilden skymtas bland annat även tunnbrödsdeg för kaffekokaren samt bakade plattångstunnbröd.


"Smarrigt!"

Foto - Alla utom den översta bilden: Jag
(Dan var på jobb och kom inte hem förrän i slutskedet av bakningen).
Foto - Den översta bilden + redigering: Dan Sörensen.


Kommentarer
Postat av: Fifi

Men hur sött var inte det där?

Jag kanske borde göra sådana som välkomna-hem-måltid till mina katter?!

2011-01-31 @ 10:55:39
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Frogprincess

Ska jag vara helt ärlig så gav rubriken mig helt andra associationer...

Men det kanske skulle vara värt att prova detta till kissarna någon gång. Fast jag tror nog att jag använder en stekpanna i stället. Det borde väl gå? Om nu ens katterna ska utsättas för mina bristfälliga kunskaper i matlagning...

2011-01-31 @ 12:09:14
URL: http://frogprincess2.blogspot.com
Postat av: Maria Blohm

"En deg" finns det recept på hos mig nu!

2011-02-01 @ 15:08:30
URL: http://bakahemma.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0