Baconinlindade kräftstjärtar med chilimango

Det är kanske någon som kommer ihåg när jag och Dan lindade in en massa käk i bacon för att kolla om det där uttrycket "Allt blir bättre med bacon" stämmer. En del av det receptet publicerades dessutom i världens bästa kokbok! Inte illa. Vi lindade in allt från lite mer traditionella ting såsom dadlar och halloumi till lite ovanligare saker som exempelvis marshmallows och kattsvans (det sistnämna kanske inte var helt otippat ändå i vår lilla familj). Baconinlindad bacon dessutom. Hela receptet finns att läsa, med fullständiga betyg, här.
 
Vad som inte lindades in i bacon sist var kräftstjärtar. Jag kunde knappt smaka på äcklet när jag serverade det igår men Dan tyckte det blev jättegott. Anledningen till att jag blir spyfärdig av det är att jag fortfarande lider av en kräftstjärtsincident jag var med om i Thailand. Ja, men du kan ju gissa ungefär vad som hände. Men har man inte varit med om det är detta antagligen fantastiskt gott!
 
 
 
Tid
1 h
 
Ingredienser
X st kräftstjärtar
X/2 st baconskivor
X st mangobitar
Chili
 
En go dipp! Gott är det om man exempelvis blandar Y msk majjo med Y tsk senap och Y tsk honung. Lite chili eller cayennepeppar i det och rör om. Niam!
 
Jag visste väl att jag nån enstaka gång skulle få användning av min gamla maskiningenjörsutbildning!
 
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren. Slit av huvudet på kräftan och skala bort lite av stjärten så att du kan linda in den. Det räcker med en halv baconskiva. Baconskiva? Baconremsa? Baconslinga? Vad heter det? Lägg de grisgumpsinlindade kräftgumparna direkt på plattan och stek dem gyllenbruna. Du får vrida och vända på dem tills alla sidor är klara. Stäng av kaffekokaren.
 
Sätt en tandpetare i stjärten och trä på en mangobit. Krydda med chili och servera med dippan. Pimpa upplägget med de avslitna kräfthuvudena.
 
Fräsande kaffekokarstekta kräftor.
 
Ja, men lyssna på hur de fräser då!
 
Varken jag eller Iggy fattade vad Dan höll på med för tokigheter till nån bild han ville ta...
 
...men här är det kräftiga resultatet! 
 
Foto: Dan Sörenkräft.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0