Grisatassar

Köpte ett gäng grisfötter, eller grisatassar som det heter på skånska (tack Claes). Ville prova på om jag kunde få till ett grisatassrecept i min nya micro, men självklart kom inte kaffekokaren undan samma experiment.



Tid
6 timmar (+ kylning)

Ingredienser
1 delad grisatass
1 lök
1 morot
6 kryddpepparkorn
2 lagerblad
Vitpeppar
En massa salt (typ 2 msk)

Gör så här
Tina tassarna om det behövs. Raka, skrubba och skölj halvorna väl. Hacka upp löken och moroten. Placera detta tillsammans med kryddorna i kannan. Häll vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Låt stå i ungefär 6 timmar, eller tills köttet är mjukt och lossnar från benet.

Låt de svalna i sitt spad, detta kommer att stelna till gelé och bli fantastiskt gott.


Nej, jag tyckte faktiskt att det var skitäckligt. Men detta är vad vissa folk äter och denna blogg är till för alla!


När tassarna kokats i vattnet blir det till gele då det stelnar!


Servera...


...och hugg in!


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Anna Kvarnström

Låter ju galet äckligt! Va de gott eller nakenfis??? ;)

2011-03-03 @ 21:53:16
Postat av: Odde

Sista bilden borde ställas ut på nått konstmuseum. Sjukaste på länge.

2011-03-04 @ 09:06:09
Postat av: fifi

Haha, jag hade aldrig vågat vidröra de där "tassarna"!

Men fan vad grym bilden på dig och tassarna är!



Det brukar vara så när man köper nåt riktigt fint till katterna, att man själv blir mest glad… I helgen ska våra kissar få flytta hem!

2011-03-04 @ 10:35:49
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: katja

Anna - Smakade smaskens! Nöff.



Odde - Haha, ja... Vi har ett helt gäng här som är ännu värre. Men de vågade jag int epublicera.



2011-03-04 @ 17:15:29
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Claes

Haha... Att du ger dig på de där grisatassarna en gång till får mig att brista ut i ett stort skratt.. Härligt!

Men jag skulle själv inte vilja äta dem... (men det kanske är gott)

Tänker på var de trampat omkring... jerk!

2011-03-04 @ 20:04:21
Postat av: Christoffer

Mmm, jag vet inte fall "tassarna" eller gelen ser ut att va godast? haha. Jag har ätit en massa konstiga saker men aldrig grisfötter.

2011-03-05 @ 01:31:00
URL: http://matstudio.blogg.se/
Postat av: fifi

Katterna har bott kvar hos min kompis sedan allt strul med grannen. Eftersom vi ändå skulle flytta tänkte vi att de lika väl kunde vara kvar hos kompisen tills vi var på plats i den nya lägenheten, så de skulle slippa en extra flytt, plus att de där små drama queenkatterna alltid brukar bli så nervösa när man packar ner sitt hem. Men idag har de flyttat hem igen!

2011-03-05 @ 16:58:01
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Karin

Ser riktigt läskigt ut...

2011-03-06 @ 23:34:56
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: LINA HAMMARSTRÖM

ursäkta men det där sså riktigt jävla äckligt ut!



men mycket annat du la upp såg gott ut :)

2011-03-29 @ 17:50:39
URL: http://linahammarstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0