Grisfot med grisfotsgelé och rödbetor

Är ju med i MAX blog awards där man kan vinna hem Mattias Larsson. Man vinner inte bara hem honom utan han gör även mat till en. Jag gjorde ju en sjuuuhukt maxad kladdkaka häromdagen och kände mig superdupernöjd över mitt första tävlingsbidrag. Fram tills idag vill säga när jag kollade in de andras bidrag. Nästan ALLA andra tävlande har gjort kladdkaka. Ville även laga pizza, men det är visst ett populärt recept även det. Känner mig som världens mest fantastilösa människa nu. Började fundera på vad ingen annan kommer att göra för recept?

Grisfot. Ingen annan gör väl ändå grisfot?


Tid
1½ timme för tinade grisfossingar (i MAX-micron i alla fall)

Ingredienser
1 delad grisfot
1 lök
1 morot
6 kryddpepparkorn
2 lagerblad
Vitpeppar
En massa salt (typ 2 msk)

Rödbetor


Gör så här
Tina (om det behövs) foten. Raka, skrubba och skölj halvorna väl. Ät inget under tiden med dina nergrisade (fniss) fingrar för då smakar det riktigt illa. Jag åt en bit morot och fattade först inte varför det smakade så konstigt. Dan höll på att spy när jag berättade att moroten smakade fläsksvål. Dan höll iof på att spy varenda gång han skulle fotografera grisfötterna men han är ju också rätt känslig när det gäller mat (som inte är kaffekokarlagad).

Öh. Var var vi? Jo!

Koka upp vatten i en microsäker skål, tar ungefär 8 minuter. Lägg ner de tinade grisfotshalvorna, hackad lök, delad morot och kryddor i skålen med vatten. Vattnet måste täcka alltihopa. Kör detta på maxeffekt i 45 minuter. Ställ sedan in micron på endast 350 W och sätt igång den igen på 20 minuter.

Kanske hade det varit bäst att ångkoka denna rätten?! Kom på det nu i efterhand. Aja, det blev bra så här med.

Grisfotshalvorna är klara när de lossnar från benet och köttet är mjukt. Låt de stå i sitt spad och svalna. Spadet kommer stelna till gelé. Servera grisfoten och grisfotsgelén tillsammans med rödbetor.


Ska testa om det funkar med hårborttagningsmedel nästa gång.


Akta fingrarna för ångan när du tar av locket!


OBS! Vattnet ska täcka grisen. Den ska även ligga med svålen uppåt.


Micrad gris.


Nu är den klar!


Låt spadet stelna och geléa till sig. Servera med rödbetor.


Undrar du hur det går till när man gör grisfötter i kaffekokaren kommer du få reda på det en annan dag (det tillagas fortfarande i kaffekokaren).

Foto: Dan Sörensen.





Kommentarer
Postat av: emma

men fyfan katja! det här var ändå det äckligaste någonsin. det är fan äckligare än när jag såg en kalkon bli stoppad i julas. eewww! och detta innan nio på morgonen! nej fan. min dag är förstörd. jag ska gå och svälja mina spyor nu.



;)

2011-02-15 @ 08:46:43
Postat av: sunkhörnan

Ser faktiskt bättre ut än de grisfötter, jag kokade i julas. Jag åt dem varma utan rödbetor, det funkade också. Fast rakhyvel tycker jag är överkurs....

Postat av: Nette (Kardemumma Gumman)

hahahaha, får ryysningar bara jag tänker på det! :D Men bra initativ!

2011-02-15 @ 18:07:17
URL: http://kardemummagumman.se
Postat av: fifi

Att du vågar, du är modig du!

2011-02-15 @ 18:32:58
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Fifi

Men fy, vilken förnedring med den där rosen när du hade tagit mod till dig och allt! Och vilken idiot som verkade arg på dig. Fy fan!

2011-02-16 @ 13:24:39
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Kinna

Grisfot får mig att tänka på restaurangen vid hallarna, som jag gick till varje söndag kväll, i fem års tid. Restaurangen hette just Au Pied-de-Cochon som betyder Hos/På grisfoten. Deras handtag till dörrarna var förgyllda grisfötter då deras specialité var grisfötter. Nu åt jag inte grisfot där utan löksoppa som är specialité för Hallarna i centrala Paris. Kika här på deras grisfötter. http://www.pieddecochon.com/

2011-02-17 @ 07:49:20
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: Claes

Haha... Detta är ju bara så underbart!

I skåne kallar vi sånt här för grisatassar...



2011-02-17 @ 11:39:26
Postat av: Ylva Karlsson

Vad trevlig dina inlägg verkar vara. kommer med all säkerhet att läsa dina inlägg igen! =) Hoppas du har en trevlig helg (:

2011-02-22 @ 19:52:27
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0