Zappas Zmarriga Muz- & Fågelzoppa

Vi har varit i stugan en längre tid. Gucci och Iggy har varit slöare än någonsin och legat och slumrat i solen (bortsett från några enstaka kattfnatt - tom Gucci har galopperat!). Zappa däremot har fortsatt sin massaker och drar hem den ena musen efter den andra. Och ödlor. Till och med en fågel, det var riktigt jobbigt. Jag försökte rädda den men det slutade med att Dan fick dekapitera den. Det var ju dumt att de skulle ha dött förgäves (ja, om man bortser från att Zappa hade det skoj ett tag) så kaffekokarlagade några av liken och filmade det så klart!
 
Här är klippet:
 
"S.O.S."
 
Äh. Nä jag bara skojade. Det är ju ett recept på min GODA avocadosoppa. Jag tror dårarna som klipper ihopa de här filmerna jävlas med mig och försöker få folk att tro att precis all mat jag gör är rälig (händer ofta, men det mesta blir gott). Anledningen till att jag säger att den är fesljummen och alldeles grötig är för vi inte helt enkelt inte hade tid att göra färdigt den (lönt att vänta i ytterligare en timme på att den skulle kaffekokarkokas liksom när vi hade andra klipp att spela in). Sen kan jag absolut ha haft i lite för mycket currypasta den gången, men äckligt är det färdiga resultatet absolut inte!

Tid

2,5 timme

Ingredienser
1 ägg
2 mogna avokadosar
2 dl vispgrädde
Saft från en halv citron
1 tsk grön currypasta
2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongstärning

Till piff:
1 näve räkor

Gör så här
Börja med att kaffekokarkoka ägget. Lägg ägget i kannan, vatten i bryggaren och sätt på kaffekokaren. Låt stå i ungefär en timme, ägget ska vara hårdkokt tycker jag. Häll av vattnet och kyl ägget. Skala det och dela det på mitten.

Skala och gröp ur avokadosarna. Lägg dem i kaffekannan och tillsätt grädde, citronsaft och currypasta.
Mixa detta till en slät smet. Ställ kannan på plattan, häll vatten i bryggaren, och smula ner buljongen i tratten. Kaffekokarkoka avokadosoppan i en timme, eller tills den blivit ordentligt varm.

Stäng av kaffekokaren. Häll över soppan i en djup tallrik och piffa till soppan med lite piff som blivit över, räkorna samt ägget.

Gott! Gottigottgott.
 
 
Foto: Dan Sörensen. Film: FoodClub

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0