Lyxkaffekokarlagad fisk- och skaldjursgryta

Kokbokshyllan mailade häromveckan och berättade om en grej jag blev pepp på, man skulle utmana någon av Kokbokshyllankockarnas recept. Då Mannerström är en go gubbe och det inte hör till vanligheterna att något med fisk/skaldjur kaffekokartillagas blev detta nu ett bra tillfälle. 
 
Så här kommer mitt, något sena och enklare, utmaningsrecept på Mannerströms fisk/skaldjursgryta. Jag skulle nog kunna säga att det är en förbättrad variant förstås då den för det första är helt gjord i kaffekokaren. Men även för att han har klyddat till det så jäkligt ju (iaf för de som inte tillgång till några fiskerestauranger sådär bara). 
 
 
Tid
1 kväll 
 
Ingredienser
1 liten röd lök
Lite selleri
1 vitlöksklyfta
2,5 dl grädde
1 fiskbuljongtärning
1 tratt blåmusslor (ca 15 st)
1,5 dl vitt vin
4 dl vatten
2 havskräftor
Blandade fiskbitar (jag hade lax och nån vit fisk jag inte kommer ihåg namnet på. Smakade precis som fisk bara!)
1 näve räkor
(Lite) saffran (jag har väldigt svårt för stark saffransmak)
Cayennepeppar (snåla inte)
Salt
Paprika
Sockerärtor
Curry
Smör
 
Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Smält smör i kannan och kannfräs alla lökarna, som vid det här laget ska vara finhackat, i 30 minuter. Skrubba under tiden musslorna väl i rinnande vatten och sortera bort de som inte stänger sig och de med trasigt skal. När det är färdigskrubbat och färdigkannstekt ska du tillsätta grädde, buljong och vin i kannan samt musslor i tratten och till sist vatten i bryggaren. Nu märker jag att du är skeptisk till detta men musslorna kommer bli perfekt tillagade där i tratten! Smaka av med kryddor. Kannkoka i dryga timmen så att det värms upp ordentligt. Musslorna kan gott ligga kvar och vila i tratten bara. 
 
Släng ner kräftor, räkor och ett gäng blåmusslor och låt det stå och götta till sig en stund. Jag inbillar mig i alla fall att detta ska vara bra för smaken. Tillsätt slutligen fiskbitarna och tuggmotståndet, dvs paprikan och sockerärtorna, och koka i 10 minuter - eller tills fisken är genomkaffekokarkokt. 
 
Stäng av kaffekokaren och servera.
 
Fuckin' fishylicious!
 

Kaffekokarfräs lök under lek med ingredienser.


(Blivande) Kaffekokartrattstillagda musslor. Genialiskt!


Skrämmande gott. 
 
Foto: Dan Sörensen.
 
Och slutligen en gammal bild på mig och självaste Mannerström. Fick säga åt honom att le på bilden (var väl innan han blev medietränad antar jag).

 

Kommentarer
Postat av: Henrik - En salig soppa

Genom Instagram fann jag denna fantastiskt roliga blogg. Välskrivet, prestigelöst, roligt och med kvalitativa bilder. Det här bjuder upp till en gastronomisk dans och jag bara följer med, detta är skitkul!
//Henrik - En salig soppa

Svar: Hej Henrik! Tack som tusan för din fina kommentar, det värmer i ett gammalt kaffekokarkockshjärta.
Katja Wulff

2013-03-26 @ 09:00:25
URL: http://www.ensaligsoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0