Kaffekokarlagad, diskmaskinsbakad, färsfylld, LCHF paprika

Att jag skulle börja med någon form av diet trodde jag aldrig. Men så är det! Dan fick för sig förra veckan att han har blivit en tjockis och ska därför börja laga LCHF mat. Eftersom det är han som lagar vår vanliga mat hade jag inget annat val än att joina honom i detta experiment. Var inte särskilt svårövertalad eftersom jag hört att LCHF även kan vara bra mot trötthet och magont och såntdärnt. Symptom jag verkligen har. På sista tiden har jag varit så dödens trött vilket har gått ut över allt från den här bloggen till vårt sexliv. Pallar helt enkelt ingenting! Men ser man på! Här sitter jag nu nyknullad och bloggar för fullt.

Har till och med börjat dansa Zumba. Eller snarare sprattla till Zumba för jag har ingen koordinationsförmåga, men energin är det inget fel på. Det är minsann helt sjukt. Jag hatar Zumba. Nu är det plötsligt roligt!? Roligt för att det känns att det "tar". Och vi blir sådär läskigt peppade och käcka. Självklart lämnar vi inte lägenheten utan dansar framför xbox här i lägenheten. Det är nästan så att jag skäms. Zumba!?

Nu framöver kommer denna bloggen alltså vara en LCHF blogg. Ett tag. Här kommer första receptet. Kaffekokarlagad & ugnsbakad LCHF paprika (färsfylld).




Tid
4½ - 5 timmar

Ingredienser
1 platta valfri färs
1 liten röd lök
1 msk philadelphiaost
Några soltorkade tomater
2 små nävar riven ost
Smör
Salt
Peppar
Allround krydda

1 röd paprika
½ gul paprika
Creme Fraiche


Gör så här
Lägg en klicka smör på kaffekokarplattan och sätt på kaffekokaren. Hutta på färsen när smöret smält och stek det tills det fått en skönt köttbrun färg, sisådär i 45-60 minuter. Rör om under tiden.

Ös ner köttet i kannan tillsammans med hackad lök, philadelphiaosten, klippta soltorkade tomater och den rivna osten. Krydda. Rör om och kannstek (torka av plattan snabbt först) tills allt gojsat ihopa sig. 45-60 minuter där med. Stäng av kaffekokaren.

Gröp ur en paprika och tryck ner fyllningen i den. Toppa med riven ost.

Packa in kalaset i aluminiumfolie och sätt in paketet i diskmaskinen. Välj lämpligt program, gärna med så hög temperatur som möjligt så att det blir ordentligt diskmaskinsbakat.

När diskmaskinen plingar är maten klar och redo att serveras tillsammans med exempelvis paprika och creme fraiche.


Eftersom smält smör är tråkigt att fota kan man rita en glad gubbe i det.


Jag lagade maten på spisen! Hähä.


Zappa har inte riktigt fattat än vilken jäkla tid den här typen av matlagning tar och var därför en smula kinkig.


I med en schkvätt olja från de soltorkade tomaterna för att spexa till smaken lite extra...


...och givetvis en massa ost.


Kom på att det ser så mycket piffigare ut när man skär paprikan på ett festligt sätt. Så då gjorde jag det.


Ser smarrigt ut va?


Varför använda ugnen när det går finfint att baka i diskmaskinen?


Foto: Dan Sörensen.
Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0