Kaffekokarlagad Sushi



Tid
Oklart

Ingredienser
1 sushikit (med ris, risvinäger, wasabi, soya, ingefära, sådana gröna plattor, rullhjälpare, pinnar)
200 g lax
1 gurka
2 morötter
2 avocado
Salt

Gör så här

Häll vatten i bryggare, salt i tratten och rispåsar i kannan. Sätt på kaffekokaren. Koka inte riset i kannan i 54 minuter. Det gjorde jag och riset blev för grötigt. Jag skulle tippa på att det kanske var klart efter 42 minuter (det stod att riset skulle spiskokas i 17 minuter). Häll av vattet, klipp upp rispåsarna och blanda ner risvinägern i riset. Ställ det på svalning. Under tiden riset kyls av kan du strimla grönsakerna och laxen till smala stänger.

Lägg en grön platta på den där rullhjälparen och kladda på riset. Placera lite lax och grönsaker i mitten på plattan och rulla sedan ihop det. Jag har ingen aning hur det egentligen gick till och på vilket sätt den där rullhjälparen hjälpte, men på något sätt fick jag till sushikorv efter sushikorv. Dan testade att rulla ihop sina sushikorvar med hjälp av en modernare (?) sushirullare han fick i julklapp, men får nog säga att det gick bättre för mig.

Dela sushikorven i mindre bitar och servera sushin med soya, wasabi och ingefära.


Trots att katterna hade stenkoll blev riset överkokt.


Fniss, kolla Dans rullar i bakgrunden...


Behöver jag förtydliga att varken jag eller Danis har gjort egen sushi innan?

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Gretchen

Ååå så jäkla fina dina rullar blev.

2012-02-19 @ 22:15:39
URL: http://blogg.by/gretchen
Postat av: Anonym

Ja, man är väl en kock...

2012-02-19 @ 22:40:37
Postat av: ewa

Den där kvartetten foton med kaffekokaren hade jag försökt prångla på ikea. Vem skulle inte vilja pryda vardagsrumsväggen med den?

2012-02-19 @ 23:08:20
URL: http://www.kafferepet.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0