Mangomarinerad Kyckling

Tillagade som sagt kyckling några dagar innan vi drog till Egypten. Hittar inte receptet jag skrev ner (om jag nu ens skrev ner det) så det får bli lite luddigt. Kan inte tänka mig att det är någon där ute som tänker tillaga det så det är skitsamma ändå.

Får även lägga till en varning om att kyckling måste tillagas ordentligt blablabla. Bara så att du vet.



Tid
5 timmar


Ingredienser

1 kycklingfilé (vågar du inte prova på att kaffekokarsteka den själv kan du ju köpa en färdiglagad)
Olivolja
Mango Chutney
Citron
Chilipeppar
Bacon

Sås

Grädde
Mango Chutney
Sweet Chili... Tror jag.
Hackade jordnötter
Gul lök
Peppar
Smör

Ris
Salt

Sallad


Och förmodligen en massa annat gött som jag inte kommer ihåg.



Gör så här
Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Dela kycklingen i mindre bitar och lägg ner dessa i en fryspåse. Häll även i marinaden och slå en knut på påsen. Massera in marinaden ordentligt så att hela kycklingen är täckt.




Lägg riset i kannan, vatten i bryggaren och salt i tratten. Sätt på kaffekokaren. Låt stå i ungefär 1½ timme (eller tills riset sugit åt sig allt vatten). Rör om då och då så att det inte fastnar i botten, det är ju ett helsike att diska bort. Häll av riset och diska av kannan. Sätt folie över riset.




Stek bacon direkt på plattan i cirka 45 minuter. När de blivit lätt knapriga är de klara. Ta av dem från plattan och diska snabbt av den.




Nu ska såsen fixas! Det är bara att hacka till löken och kannsteka den i smält smör först - cirka 20 minuter (efter det att smöret smält). Häll i reseten av ingredienserna och låt stå i 45 minuter (beroende på hur mycket grädde du har i). Det ska alltså stå tills det blivit varmt. Häll av såsen i en skål och sätt folie över.




Och så kycklingen. Klipp upp fryspåsarna och släng på kycklingbitarna direkt på plattan. Stek dessa i typ en timme (har jag för mig). De ska i alla fall ha fått en ordentligt fin färg och ska absolut inte vara rosa i mitten för då dör du. Vänd då och då på bitarna. Stäng av kaffekokaren när de är klara.



Servera kycklingen med såsen, riset (snyggt jag fick till det va på presentationsbilden?) och en fräsch sallad. Garnera rätten med bacon och nötter.
Jättegott!


Imorgon är det dags att storhandla! Så nästa recept blir kanske ett på Oscar.


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Fifi

Mm, det såg mumsigt ut!



Ja, nu längtar jag tills vi flyttar, tills katterna kommer hem och tills babyn kommer ut, sedan är vi samlade!

2011-01-12 @ 11:58:20
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: james

why the fuck would you do this?

Svar: Because I think it's fun! You can read all about it here http://curatorsofsweden.com/curator/katja-wullf/
Katja Wulff

2013-07-11 @ 17:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0