Kamelquesadillas!

Nu är det lite drygt en vecka sedan vi kom hem från Egypten och i allra högsta grad dags för ett Egypteninspirerat recept och inlägg. Det roligaste i Egypten (förutom att hyra en fotograf) var att rida kamel, snorkla och åka fyrhjuling i öknen. Och det tråkigaste var att bli magsjuk. Så tänkte dela med mig av ett recept blandat med några av våra semesterbilder i det här inlägget.

Oscar Kamel var en kamel som bodde på hotellet. Vi gick och hälsade på honom varje dag och första dagen fick vi rida på honom. Jag har sedan dess varit sjukt sugen på att tillaga honom så här kommer receptet. Eftersom quesadillas är Egyptens nationalrätt fick det bli just det.




Tid
2 timmar

Ingredienser
(för 2 quesadillas)

En kaffekokarplatta kamelfärs (funkar hyffsat även med vanlig blandfärs)
4 tortillabröd
Rödlök
Majs
Tomat
Gurka
½ vitlöksklyfta
Riven ost
Smör
Peppar
Creme Fraiche
Salsa


Gör så här
Sätt på kaffekokaren och smält lite smör på plattan. Har du kamelfärs hemma kan du lägga på det på plattan, använd annars blandfärs. Bryn färsen, det tar typ tre kvart. Förresten! Innan du lägger på färsen så pressa ner lite vitlök i den.

Har du köpt vanliga tortillabröd i butik lär inte dessa få plats på kaffekokarplattan, så klipp till dem i lagom storlek. När färsen är klar så släng på den på två av bröden, peppra och tillsätt de andra ingredienserna som du är sugen på (jag tog majs, rödlök, tomat och ost). Den viktigaste ingrediensen är OST! Så se till att du sparar plats till den. Lägg på de två andra bröden som lock och försök att trycka ihop quesadillasen så gott det går.

Jo! Efter att du stekt färsen får du snabbt torka av kaffekokarplattan. Quesadillasen ska nämligen rostas på plattan nu så skippa allt vad flott heter och lägg mumset direkt på plattan. Rosta på varje sida i ungefär en kvart. Servera med en liten sallad, salsa och creme fraiche. Stäng av kaffekokaren.
Jättegott!



Stek färsen!
Fin vattenpipa va? Det var den andra vi köpte. Den första ville vattenpipesnubben ha 900 egyptiska pengar för (drygt 1000 svenska pengar). Han fick till slut 450 egyptiska pengar. Senare samma kväll tappar Dan den i golvet... Några dagar senare köper vi denna vattenpipan för 45 egyptiska pengar. Hur dum i huvudet får man bli? Och vi som tyckte vi hade prutat så förbaskat bra.


Tortillabröden du köper i butik passar visst inte så bra...


... så de måste klippas till.


Pimpa quesadillan. Fin kamel va?


Och en annan fin kamel är Oscar Kamel.


Så här såg han ut från kamelryggen.


Tillbaks till receptet!


Rosta quesadillan.
Visst är Gucci Katt gullig i sin Egypten-scarf?


Vi hade med oss en sådan hem som minne från när vi åkte fyrhjuling i öknen. Då var man nämligen tvungen att se ut så här för att vara ordentligt skyddad mot sol och sand!


Gucci Katt var ute i öknen hon med!!! Hon är också skyddad mot sol och sand. Synd bara att hon glömde solbrillorna hemma.


Gott?


Jättegott!



Hahah, på tal om Dan! Det ABSOLUT roligaste var när jag och Dan skulle till Mc Donald's. Alltså jag gjorde ett så jäkla bra prank på honom och timingen kunde inte bli bättre. Båda två var så magsjuka i dödsdiarrén och ingen av oss klarade av den giftiga buffén på hotellet så vi bestämde oss för att åka till Mc Donald's och få i oss riktig mat. På vägen dit hade folk varit skitjobbiga + magsjukan + vi var bakis + vi var toookhungriga + + bakistörstiga + att snubben i kassan var så jäkla jobbig. Han lyssnade inte på Dan under beställningen utan höll på med 20 andra saker och var rätt otrevlig. Jag märkte hur vansinnig Dan började bli.


Här ligger vi bredvid varandra med varsitt dropp. Vi var tydligen jättenära på att bajsa ihjäl oss och läkaren var sur för att vi inte kommit in till honom tidigare. Inte konstigt man var lite tjurig ibland.

När vi väl fått vår mat skulle jag först in och tvätta händerna och sedan när jag var tvättad var det Dans tur. Då passade jag på att öppna hans hamburgerkartong, plocka ut hamburgaren, ta en STOR tugga på den och sedan packa in den igen.

I vanliga fall hade ju inte Dan gått på detta (jag har till och med gjort detta pranket tidigare). Men eftersom hans stubin redan var så sjukt kort exploderade han innan han ens hunnit tänka efter och - utan att säga ett ord - reste sig upp, puttade bort sin stol och började rusa mot kassan. VANSINNIG!
Jag skrek:
- DAAAAN!

Han vände sig om - utan att säga ett ord - och visade upp sin tuggade hamburgare. Han såg galen ut. Sedan vände han sig - utan att säga ett ord (men med crazy eyes) - om mot kassan igen. Här funderade jag en bråkdels sekund på att låta honom springa till kassan, kasta hamburgaren på den där jäkla snubben i kassan och skälla ut personalen... Det hade ju varit så himla kul... Men istället skrek jag:
- Det var jaaaag!

Hans min när han vände sig om var nästan lika rolig som den vansinniga minen han hade strax före.

Ojojoj, va skoj. Men jag antar att du skulle varit på plats och sett det hela.



Fifan va nice!


Foto (alla fina vill säga): Dan Sörensen.



Kommentarer
Postat av: Jacqueline Kothabuer

Vilket underbart charmigt reportage!! Kajsa, jag är jätteglad att jag har hittat till din blogg. Jag snubblade över den häromdagen och kunde inte låta bli att fundera på hur den kan bli ännu mer populär. Det är mitt fokus om dagarna - att som bloggcoach fundera på vad som gör en blogg och bloggare framgångsrik.

En snabb analys av Kaffekokarkokboken visar att den har så många kvaliteter. Inte minst din härliga personlighet som strålar igenom i detta resereportage. Jag tror att 2011 kan bli ditt år. Tack även för dina läsvärda kommentarer om din blogg på Mediababe

http://mediababeblogg.blogspot.com/2011/01/5-rad-gor-matblogg-popular-och-lonsam.html

Jag skall precis sätta mig och skriva om Isabelle McAllister, tv-inredaren som gör programmet "Fixa rummet" och syns överallt i media just nu. Jag tror att det är minst lika många som drömmer om att få jobba med inredning som mat. Därför hoppas jag kunna ge ett eller annat bra tips för den som vill få chansen att göra det i rutan, i tidningar eller andra mediekanaler.



Stort lycka till Katja,



Jacqueline Kothbauer

Postat av: natalie

Jag barrra äälskar din humor! Har fått många roliga skratt här, gucci katt var nog det roligaste på mycket länge! HAHA. Ja ska testa stassen på min katt, fast jag tror hon kommer klösa ihjäl mig först. Tänk vilken bekväm katt gucci verkar vara

2011-01-18 @ 05:49:58
URL: http://nataber.blogspot.com
Postat av: natalie

tack för hår-kommentaren, mina döda långa trådar tackar dig. höhö. ser fram emot filmen!

2011-01-18 @ 11:28:41
URL: http://nataber.blogspot.com
Postat av: Fifi

Oj, blev ni så dåliga att ni fick dropp?



Men förutom det, så måste jag säga att jag älskar det här inlägget! Så vansinnigt roligt, fantastifullt och med fina bilder! Hejja er!



kram

2011-01-18 @ 13:52:26
URL: http://fififantastic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0